Teken je in op een coachingstraject voor je apotheek? Dan is de kans reëel dat je binnenkort kennis maakt met Bart, Product Specialist en pharmacoach bij Corilus. Met een pak ervaring en een glimlach begeleidt hij apothekers om hun officina beter te beheren. In deze blogpost beantwoordt hij vier veelgestelde vragen.
Maak kennis met Bart
Vóór Bart Maes in 2015 bij Corilus aan de slag ging, was hij zelf 7 jaar actief in een apotheek. “Tijdens die periode maakte ik al gebruik van software van Corilus. Daardoor herken ik vandaag sneller de uitdagingen waarmee apothekers worstelen en kan ik ook haalbare oplossingen voorstellen.”
Als apotheker ben je niet alleen zorgverlener, maar ook ondernemer. Inkomsten, uitgaven, omzetcijfers: het financiële plaatje is een essentieel deel van een apotheek. De opkomst van farmasupermarkten en -webshops zetten de winstmarges steeds meer onder druk.
Veel apothekers schuiven het geldaspect nog te vaak door naar hun boekhouder. Maar die ziet pas op het einde van het jaar als er iets verkeerd loopt. Dan is het soms al te laat om in te grijpen, terwijl je met software wel de nodige tools in handen hebt om je apotheek efficiënt te runnen. Maar veel apothekers zetten hun pakket niet optimaal in. Het is alsof je een Porsche hebt maar die enkel gebruikt om naar de bakker te gaan. Daar wil ik samen met apothekers verandering in brengen.
Meer uit software en dus ook uit de apotheek halen
Met die wens kwam Apotheek Develter begin 2019 bij Corilus aankloppen. Dankzij een coachingstraject op maat konden apotheker Marlies en haar collega’s die ambitie realiseren.
“Vandaag hanteren we nog steeds de tactieken uit de sessies, want de resultaten liegen er niet om.” Lees de case van Apotheek Develter.
Iedere apotheker worstelt met andere vraagstukken: van klantenbinding tot efficiëntie. Om de noden te achterhalen, voer ik eerst een diepgaand gesprek. Op basis daarvan selecteren we samen een drietal pijlers, waaraan we SMART-doelstellingen vasthangen: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden.
Een aandachtpunt bij veel apothekers is het wegwerken van dode stock: producten die de voorbije zes maanden niet verkocht zijn. Met haalbare maatregelen kan je die wegwerken. Voorbeelden zijn een grabbelton, promoties of het product op een meer zichtbare plaats zetten.
Een andere pijler is farmaceutische zorg, zoals combinatietherapie. Je software CareConnect Pharmacist suggereert dan bijvoorbeeld ook een hoestsiroop wanneer een patiënt een neusspray vraagt tegen een verkoudheid. Andere toepassingen zijn gemiste verkopen – een overzicht van veelgevraagde producten die je niet aanbiedt – en alternatieve voorstellen. Vraagt een patiënt naar een specifiek merk van neusspray dat je niet hebt, dan suggereert de applicatie een gelijkwaardig product dat wel voorradig is.
Checklist: heb jij als apotheker baat bij een coachingstraject?
Na het intakegesprek kies je zelf de opdeling van de sessies: drie halve dagen begeleiding in je apotheek of twee halve dagen en tussentijds een webinar. Op basis van je keuze maakt je coach een planning met de focuspunten, waarop je uiteraard nog feedback mag geven. Het volledige coachingstraject neemt enkele maanden in beslag.
Daarna gaan jij en je coach samen aan de slag. Om bepaalde processen en functies zo goed mogelijk zelf onder de knie te krijgen, laat je coach je vooral zelf proberen. Hij toont voor, stuurt bij en geeft tips, maar op het einde van de dag moet jij het in de vingers hebben.
Na de eerste sessie bouw je verder op de aangeleerde inzichten. Op die manier kan je tijdens het webinar en of de tweede sessie je ervaringen delen. Welke oplossingen gebruik je vandaag nog steeds? Heb je bijkomende vragen? Zijn bepaalde tips niet haalbaar voor jou? Je coach stemt de volgende sessie af op jouw bevindingen, zodat die zoveel mogelijk oplevert. De laatste sessie focust op analyse: welke resultaten boekte je al tot op vandaag? Ook brengen jullie de resterende werkpunten in kaart.
Welke coaching kan jouw apotheek gebruiken? Ontdek het via onze coaching scan!
Doorgaans tonen de rapporten en cijfers al tijdens de laatste sessie het positieve effect van de coaching. Dat hun inspanningen al vruchten afwerpt, motiveert deelnemers om op hetzelfde elan verder te gaan.
Nog belangrijker is dat apothekers na de coaching gegronde beslissingen kunnen nemen. Terwijl ze vroeger vertrouwden op hun buikgevoel, zien ze zwart op wit welke tactieken al dan niet werken. Starten ze vandaag bijvoorbeeld met de verkoop van een nieuw gamma, dan tracken ze via hun software hoelang het duurt om dat volledig te verkopen.
Kortom: de aangeleerde processen helpen om je apotheek efficiënt te beheren. En net dát is het doel van een coachingstraject: duurzame oplossingen bieden waarmee je je apotheek rendabel houdt in de toekomst.
Interesse in een coachingstraject?
Lees er alles over op onze infopagina.
Of contacteer ons vrijblijvend voor bijkomende info of een offerte.