Elektronisch kunnen betalen wordt verplicht, ook voor kinesitherapeuten
Binnenkort moet het mogelijk zijn om bij elke onderneming elektronisch te betalen, dus ook in je kinesitherapiepraktijk. Je moet dan minstens één elektronische betalingswijze aanbieden.
Wie moet elektronische betalingen aanbieden?
Vanaf 1 juli 2022 zullen alle ondernemingen (vrije beroepers, handelaars en verenigingen) elektronisch betalen moeten toelaten. Cashbetalingen blijven mogelijk, maar patiënten/klanten moeten ook de mogelijkheid hebben om elektronisch te betalen.
De verplichting geldt dus niet alleen voor ondernemingen (winkels, handelaars,…) maar ook voor vrije beroepers, overheden en verenigingen. Dus eigenlijk iedereen die goederen of diensten op een bepaalde markt aanbiedt. Iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon die goederen of diensten aanbiedt en op die manier deelneemt aan het economisch verkeer wordt hier dus bedoeld. Men bedoelt hier niet een éénmalige handeling, maar om een recurrente activiteit waardoor concurrentie ontstaat met andere ondernemingen. De nieuwe verplichting geldt dus bijvoorbeeld niet voor éénmalige of occasionele activiteiten die verenigingen organiseren.
Wat zijn de mogelijkheden?
Als kinesitherapeut kan je zelf een elektronisch betaalsysteem kiezen. Er komt geen verplichting om een betaalterminal te installeren, ook betalingen via smartphone e.d. zijn toegelaten.
Je moet dus 1 andere betaalmogelijkheid dan cash geld, aanbieden aan patiënten. Dat kan een vorm van elektronische betaling zijn of via overschrijving. Voor patiënten die ter plekke moeten betalen moet je dus een alternatief voor cash voorzien. Elektronisch betalen kan vb. via Bancontact, online betaalplatformen (Paypal, Mollie, …) of via de smartphone (Payconiq en allerhande betaalapps).
Maar niet alles telt als geldig alternatief. Betalingen in cryptocoins, bitcoins of virtuele munten, maaltijdcheques, cadeaucheques, cadeaubons of betalingen via een geschenkbon tellen vanzelfsprekend niet mee.
Elektronisch kunnen betalen heeft natuurlijk ook een aantal voordelen. Je hoeft je geen zorgen te maken over voldoende wisselgeld of met grotere hoeveelheden cash geld rekening te houden, wat ook je administratie weer vereenvoudigt.
Wat met CareConnect Physiotherapist?
We zijn volop bezig om Payconiq-betalingen aan je administratie in CareConnect Physiotherapist te koppelen. In de loop van juni zullen wij u meer kunnen vertellen over de Payconiq-integratie en zullen wij u uitnodigen voor een webinar hierover.
Wil u Payconiq in uw kiné-praktijk? Wat we u dan al kunnen aanraden is om nu alvast via deze link de nodige stappen met Payconiq te doorlopen, want de aanvraag bij Payconiq kan 3 à 4 weken in beslag nemen. Dan bent u alvast klaar als de integratie in CareConnect Physiotherapist er is.