De vijf online valkuilen voor een kinesitherapie praktijk
Digitalisering brengt heel wat kansen mee voor kinesitherapeuten, maar bij online communiceren horen ook een aantal hinderlagen. Ontdek waarop je moet letten en hoe je de valkuilen kan omzeilen.
1. Online onvindbaar zijn
De patiënt die bij jou komt aankloppen, gedraagt zich als consument niet anders dan bij het aankopen van een televisie of wasmachine. Ook voor een revalidatie zal hij even googelen alvorens te beslissen wie hem kan helpen. Uiteraard spelen ook andere factoren, zoals eerdere ervaringen of mond-aan-mondreclame, een rol. Maar wie online niet vindbaar is, vertrekt met een achterstand.
Besteed daarom aandacht aan jouw vindbaarheid: een ordelijke website, met actuele gegevens, die zeker ook leesbaar is op de smartphone. Via ‘De digitale versnelling’ van Telenet vind je heel wat tips & tricks op ieder zijn of haar niveau.
2. Geen extra online diensten creëren
Denk ook even verder over het traject van een nieuwe patiënt. Hij stapt buiten bij een arts, googelt de naam van een mogelijke therapeut en vindt jouw telefoonnummer. Niet opnemen, betekent kansen creëren voor andere therapeuten. Tracht een systeem uit te werken dat ervoor zorgt dat je praktijk steeds bereikbaar is. Uiteraard kan je niet dag en nacht telefonisch bereikbaar zijn voor jouw bestaande en toekomstige patiënten. Net daarom kan een digitalisering van jouw praktijk je op dit gebied ontzorgen.
Bied patiënten de kans om zoveel mogelijk vragen online beantwoord te zien. Werk bijvoorbeeld met een FAQ-pagina om een antwoord te bieden op de eerstelijnsinfo die patiënten nodig hebben. Of voorzie een chatbot op uw website om jouw patiënten de klok rond te helpen bij hun vragen.
Online een afspraak maken, verzetten of annuleren? Dit is al lang de toekomst niet meer maar het nieuwe normaal. Jouw patiënten verwachten ook niet minder. Via dergelijke systemen kan je ook herinneringen naar jouw patiënten sturen voor de komende afspraken. Zo verklein je het aantal patiënten die niet komen opdagen en voorkom je inkomstenverlies.
3. Geen content publiceren
Een website met contactgegevens is een strikt minimum, maar je hebt meer kansen om het eerste oordeel van de patiënt te beïnvloeden. Je hoeft niet continu nieuwe content op jouw site te plaatsen, maar regelmatige toevoegingen kunnen de site dynamisch houden. Vaak hoef je die content ook niet heel ver te zoeken. Foto’s van jouw praktijk of team, informatie over je specialisatie, een persartikel over jouw praktijk of een interessant artikel over een nieuwe behandelingsmethode, … Het zijn stuk voor stuk onderwerpen die je expertise beter uit de verf laten komen.
4. De nieuwe generatie patiënten vergeten
Het online gedrag van de nieuwe generaties is anders dan dat van hun voorgangers. Ook zij zullen een kijkje komen nemen op jouw website, maar je kan een streepje voor hebben als ze je al eerder op bijvoorbeeld sociale media aantroffen. Een foto op Instagram, een tweet met een verwijzing naar het artikel over de nieuwe behandelingsmethode, een patiënt die dat retweet, … het zijn kleine puzzelstukjes die jouw online aanwezigheid helpen opbouwen.
5. Denken dat digitaliseren enkel tijd kost
Sociale media onderhouden, de website updaten, de mogelijkheden van online afspreken onderzoeken,… moet dat echt? Het lijkt een stevige hap uit je zo al drukke agenda. En als je goed werk aflevert, komt de rest dan niet vanzelf? Af en toe wel, maar de concurrentie is groot en de patiënt verandert in een moderne consument. Durf digitaliseren te zien als een investering in de toekomst en zoek waar nodig partners om je te helpen bij de uitvoering ervan.
De geleverde inspanningen zullen zeker een effect hebben op de klantervaring en loyaliteit van jouw patiënten.