Helena: de nieuwste telg onder de gezondheidsplatformen, met focus op communicatie
Mijngezondheid.be, MyHealthViewer, CoZo, My Nexuz Health … Tegenwoordig hebben patiënten toegang tot een heel aantal online gezondheidsportalen. Sinds 2019 mag je daar ook Helena bijrekenen. Naast enkele overlappende functionaliteiten met die andere platformen legt Helena vooral de focus op de eerstelijnszorg: de communicatie met zorgverleners.
Helena is een Belgisch online gezondheidsplatform dat in 2019 gelanceerd werd. Het platform komt tegemoet aan de nood om als patiënt op een veilige en GDPR-conforme manier online gegevens te delen en te communiceren met je zorgverleners.
De kracht van een online gezondheidsplatform
Nog niet zo lang geleden zaten de medische gegevens van patiënten verspreid bij de verschillende zorgverleners met wie ze in contact komen. Dankzij digitalisering is die info voor hen nu online toegankelijk en makkelijker te delen via digitale gezondheidsportalen. Dat biedt niet alleen voordelen voor jouw als zorgverlener, maar zeker ook voor jouw patiënten:
- Een duidelijker zicht op je gezondheidsgeschiedenis, medicatieschema …
- Geen papieren voorschriften en documenten meer die ze kunnen kwijtraken.
- Snelle, up-to-date informatie over bijvoorbeeld vaccinatie tegen COVID-19.
Die voordelen dreigen nu echter verloren te gaan door de wildgroei aan portalen. Zo zijn er:
- Mijngezondheid.be, het portaal van de federale overheid waar patiënten algemene gezondheidsinformatie en persoonlijke medische gegevens kunnen raadplegen.
- MyHealthViewer, het platform van de mutualiteiten waar doktersafspraken en medicatieschema's terug te vinden zijn.
- CoZo (van UZ Gent) en My Nexuz Health (van UZ Leuven), waar enkel de info terug te vinden is van de aangesloten ziekenhuizen (tweedelijnszorg).
Helena: medische informatie én communicatie op één portaal
Zoals we eerder schreven is Helena de jongste telg onder de gezondheidsplatformen in België. Helena is een gezondheidsplatform dat focust op de rechtstreekse communicatie van de zorgverlener met de patiënt – in twee richtingen. En net daar zit het grote onderscheid met de rest van de platformen.
Met Helena heb je jouw patiënten hun eigen medische data in hun handen. Enerzijds checken ze er gemakkelijk alle volgende medische gegevens:
- COVID-19-testresultaten
- voorschriften
- laboresultaten
- vaccinatiekaart en ingeplande COVID-19-vaccinaties
- medicatieschema’s
- verslagen
- attesten
- samenvatting elektronisch medisch dossier
- medische voorgeschiedenis
- …
Anderzijds is Helena ook het enige platform dat tweerichtingsverkeer toelaat. Jouw patiënten kunnen er immers rechtstreeks berichten met hun zorgverleners uitwisselen. Jouw patiënt kan Helena gebruiken voor:
- consultaties, jaarlijkse onderzoeken en vervolgafspraken met elkaar vast te leggen,
- online videoconsultaties te voeren,
- verschillende gezondheidsparameters (laten) bij te houden (lengte, gewicht, BMI, bloeddruk, bloedsuikerwaarden, zuurstofsaturatie, temperatuur …),
- (voorgeschreven) producten digitaal te reserveren bij hun apotheek
- alle relevante informatie rond COVID-19-vaccinatie (vb. Wanneer is de vaccinatie ingepland? De resultaten van een coronatest...)
Helena evolueert razendsnel. Hier vind je een overzicht van de laatste updates.
Hoe kan jouw patiënt inloggen op Helena?
Registeren op Helena kan eenvoudig en gratis. Er zijn 3 opties:
- Met een activatiecode: Huisartsen kunnen een activatiecode aanmaken vanuit CareConnect en de patiënt kan met deze éénmalige codezijn of haar account bevestigen. Lees meer.
- Via eID: patiënten kunnen zelf een account aanmaken met hun elektronische identiteitskaart. Hiervoor is een kaartlezer en computer vereist. Lees meer.
- Via itsme: dit is de meest gebruikte en eenvoudigste manier om te registreren. Lees hier hoe het werkt.
Belangrijk: de aanmeldprocedure via een activatiecode, eID of itsme garandeert de privacy en veiligheid van de persoonlijke gezondheidsgegevens van jouw patiënten. Andere aanmeldmethodes zijn niet veilig en daarom niet toegestaan door de overheid.