Elektronisch attesteren (eAttest) biedt heel wat voordelen, zowel voor jou als tandarts als voor je patiënten. In dit artikel geven wij graag een antwoord op de 5 meest gestelde vragen die we uit de markt mochten ontvangen.
De overheid heeft inderdaad deze verplichting opgelegd. Meer info vind je terug op de RIZIV-site. Voor wat betreft de vorm waarin dit gebeurt, heb je in principe de keuze. Let hier echter wel mee op en lees dus zeker verder.
Als je in regel wil zijn met de geldende GDPR-regelgeving is dit strikt genomen niet toegelaten. Mail is namelijk onvoldoende beveiligd om de vertrouwelijke gegevens, die vermeld staan op dit bewijsstuk, te versturen naar jouw patiënt. Concreet gaat het hier dan over o.a. uitgevoerde behandelingen, rijksregisternummer, ...
Wil je toch, op eigen verantwoordelijkheid, dit bewijsstuk via mail versturen? Stel dan best een PDF-printer in voor het afdrukken van dit bewijsstuk, zodat je het gegenereerde PDF-bestand kan toevoegen aan de mail die je verstuurt naar jouw patiënt.
Neen, je hoeft dit bewijsstuk niet te ondertekenen.
De overheid bepaalde de vorm, inhoud én layout van dit bewijsstuk. Om het papierverbruik zo sterk mogelijk te drukken, werd er gekozen voor het zogenaamde DL-formaat, in de praktijk beter bekend als het “voorschriftformaat”.
Om dit in de praktijk efficiënt af te printen zijn er 2 mogelijkheden:
Toshiba B-FV4D - model uitgerust met de cuttermodule
Interesse in één van deze printoplossingen?
Vul hier je gegevens in en dan zoeken we samen naar een oplossing op maat voor jouw praktijk.
Toch wel! De reglementering voorziet dat het bewijsstuk voor elektronisch attesteren langs elektronische weg uitgereikt kan worden. Maar dan moet er wel rekening gehouden worden met alle andere toepasselijke reglementeringen, in het bijzonder de GDPR-wetgeving.
De enige opties die hierdoor wettelijk toegelaten zijn, is ofwel dit bewijsstuk doorsturen naar:
Ervaring leert ons dat de gemiddelde burger momenteel niet afweet van het bestaan van zo’n persoonlijke eBox. Dit is dus geen haalbare, breed inzetbare oplossing.
De tweede optie is het gebruik van een beveiligd uitwisselingssysteem en daar heeft Corilus op ingezet door de ontwikkeling van het digitaal gezondheidsplatform Helena.
Via Helena heeft de patiënt toegang tot zijn/haar persoonlijk en digitaal gezondheidsplatform: hij/zij kan er de medische voorgeschiedenis raadplegen en gezondheidstoestand bekijken via de informatie van zijn/haar zorgverleners.
Maar Helena is veel meer dan dat. Via de app kan de patiënt zich connecteren met zijn/haar verschillende zorgverstrekkers en op een veilige elektronische manier met hen communiceren.