5 vragen over het verplicht bewijsstuk van eAttest

Koen Staes
Oct 21, 2020 8:15:00 AM
3 min leestijd

Elektronisch attesteren (eAttest) biedt heel wat voordelen, zowel voor jou als tandarts als voor je patiënten maar ook bij alle nieuwe uitdagingen die Covid-19 met zich meebrengt. Ondertussen komt het gebruik van deze recente functionaliteit in de tandartspraktijken op volle toeren en ontstaan er o.a. ook vragen rond het verplicht bewijsstuk van elektronisch attesteren. In dit artikel geven wij graag een antwoord op de 5 meest gestelde vragen die we uit de markt mochten ontvangen.

1. Moet ik het bewijsstuk van eAttest steeds overhandigen aan mijn patiënt?

De overheid heeft inderdaad deze verplichting opgelegd. Meer info vind je terug op de RIZIV-site. Voor wat betreft de vorm waarin dit gebeurt, heb je in principe de keuze. Let hier echter wel mee op en lees dus zeker verder.

verplicht_bewijsstuk_eAttest

2. Mag ik het bewijsstuk van eAttest doormailen naar mijn patiënt?

Als je in regel wil zijn met de geldende GDPR-regelgeving is dit strikt genomen niet toegelaten. Mail is namelijk onvoldoende beveiligd om de vertrouwelijke gegevens, die vermeld staan op dit bewijsstuk, te versturen naar jouw patiënt. Concreet gaat het hier dan over o.a. uitgevoerde behandelingen, rijksregisternummer, ...

Wil je toch, op eigen verantwoordelijkheid, dit bewijsstuk via mail versturen? Stel dan best een PDF-printer in voor het afdrukken van dit bewijsstuk, zodat je het gegenereerde PDF-bestand kan toevoegen aan de mail die je verstuurt naar jouw patiënt.

3. Moet het bewijsstuk van eAttest ondertekend worden?

Neen, je hoeft dit bewijsstuk niet te ondertekenen.

4. Welke printer(configuratie) is het meest geschikt voor het afdrukken van het bewijsstuk van eAttest?

De overheid bepaalde de vorm, inhoud én layout van dit bewijsstuk. Om het papierverbruik zo sterk mogelijk te drukken, werd er gekozen voor het zogenaamde DL-formaat, in de praktijk beter bekend als het “voorschriftformaat”.

Om dit in de praktijk efficiënt af te printen zijn er 2 mogelijkheden:

  • De meest traditionele oplossing is het gebruik van een printer (doorgaans laser) met 2 papierlades.
  • Een beter alternatief is een specifieke, compacte ticketprinter. De grote
    voordelen van deze oplossing zijn:

    ✔️Een heel compact toestel dat gemakkelijk overal eenvoudig te plaatsen is.

    ✔️Gebruikt geen inkt zodat je nooit meer bezig moet zijn met nieuwe toners, … Handig dus en kostenbesparend.

    ✔️Geen opwarm-/wachttijd. Je lanceert de printactie en het bewijsstuk rolt er meteen uit. Efficiënt en tijdbesparend.

    ✔️1 papierrol, goed voor zo’n 700 afdrukken en makkelijk te vervangen. Zo is er een minimale nood aan manuele handelingen.
HubSpot Video

Toshiba B-FV4D - model uitgerust met de cuttermodule

Interesse in één van deze printoplossingen?

Vul hier je gegevens in en dan zoeken we samen naar een oplossing op maat voor jouw praktijk.

5. Bestaat er geen mogelijkheid om het bewijsstuk op elektronische wijze te bezorgen aan mijn patiënt?

Toch wel! De reglementering voorziet dat het bewijsstuk voor elektronisch attesteren langs elektronische weg uitgereikt kan worden. Maar dan moet er wel rekening gehouden worden met alle andere toepasselijke reglementeringen, in het bijzonder de GDPR-wetgeving.

De enige opties die hierdoor wettelijk toegelaten zijn, is ofwel dit bewijsstuk doorsturen naar:

  • de persoonlijke eBox van de patiënt;
  • een beveiligd uitwisselingssysteem dat een gelijkwaardig veiligheidsniveau garandeert én dat bovendien werd goedgekeurd door de bevoegde autoriteiten.

1. Persoonlijke eBox

Ervaring leert ons dat de gemiddelde burger momenteel niet afweet van het bestaan van zo’n persoonlijke eBox. Dit is dus geen haalbare, breed inzetbare oplossing.

2. Beveiligd uitwisselingssysteem

De tweede optie is het gebruik van een beveiligd uitwisselingssysteem en daar heeft Corilus op ingezet door de ontwikkeling van het digitaal gezondheidsplatform Helena

Via Helena heeft de patiënt toegang tot zijn/haar persoonlijk en digitaal gezondheidsplatform: hij/zij kan er de medische voorgeschiedenis raadplegen en gezondheidstoestand bekijken via de informatie van zijn/haar zorgverleners.

Maar Helena is veel meer dan dat. Via de app kan de patiënt zich connecteren met zijn/haar verschillende zorgverstrekkers en op een veilige elektronische manier met hen communiceren.

In eerste instantie is deze oplossing opgestart bij de huisartsen en recent zijn ook de apotheken gevolgd. Naar de toekomst zal het ook mogelijk worden voor alle zorgverleners, die gebruik maken van een softwarepakket die de link voorziet naar deze “open source software”, om op een volledig veilige, GDPR-conforme manier rechtstreeks te communiceren met zijn of haar patiënten.

New call-to-action

 

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Nog geen reacties

Laat ons weten wat jij denkt.