Veilige, elektronische communicatie tussen patiënt en zijn zorgteam via Helena
Patiënten nemen meer en meer een centrale en actieve rol op in hun gezondheidszorg, ze willen baas zijn over hun medische gegevens en de toegang hiertoe. Langs de andere kant heeft de 1ste lijn zorgverstrekker nood aan een elektronisch platform om veilig en GDPR-proof te kunnen communiceren met zijn patiënten, mee te zijn met de toenemende digitalisering en eHealth-toepassingen. Het Helena platform biedt de oplossing.
De patiënt staat centraal
Via Helena heeft de patiënt toegang tot zijn persoonlijk en digitaal gezondheidsplatform: je kan er je medische voorgeschiedenis raadplegen en je gezondheidstoestand bekijken via de informatie van jouw zorgverleners.
Maar Helena is veel meer dan een platform om je medische gegevens te bekijken. Via de app kan de patiënt zich connecteren met zijn verschillende zorgverstrekkers en op een veilige elektronische manier met hen communiceren.
Momenteel zijn reeds 9.439 zorgverleners en 204.743 patiënten geregistreerd op het Helena platform.
Update (okt. 2021): 35.051 zorgverleners en 720.000 patiënten
Communicatie tussen huisarts en patiënt via Helena
Vanuit zijn softwaretoepassing kan de huisarts rechtstreeks en op een beveiligde manier documenten en berichten publiceren op het Helena platform voor een welbepaalde patiënt. Handig en noodzakelijk voor de communicatie over volgende zaken:
- Laboresultaten: De huisarts stuurt een ontvangen laboresultaat door naar de patiënt met een persoonlijk bericht.
- Elektronisch voorschrift: De huisarts stuurt het elektronisch medicatievoorschrift door naar de patiënt.
- Attesten: De huisarts stuurt een afwezigheidsattest of een verpleegkundig of een kinesitherapeutisch voorschrift naar de patiënt.
De patiënt wordt via email verwittigd wanneer een zorgverstrekker nieuwe gegevens heeft gepubliceerd op het Helena platform. Indien een consultatie nodig is, dan kan via Helena onmiddellijk een afspraak ingepland worden indien de huisarts over een online agenda beschikt. Bovendien is het ook mogelijk om een videoconsultatie op te zetten via Helena.
Communicatie tussen apotheek en patiënt via Helena
Het Helena platform is sinds augustus 2020 beschikbaar voor apotheken. De patiënt kan via Helena een connectie maken met zijn/haar apotheek. Een patiënt is vanaf dat moment verbonden met de referentie-apotheek, wat resulteert in een betere klantenbinding.
Elektronisch voorschrift rechtstreeks naar apotheek
Het elektronisch medicatievoorschrift kan dan via Helena rechtstreeks doorgestuurd worden naar de apotheek waarmee de patiënt is geconnecteerd. De patiënt kan ook een afbeelding van de barcode van het voorschrift doorsturen via de app naar zijn apotheek. Zo reserveert hij de voorgeschreven medicatie en wordt de volledige dematerialisering van het geneesmiddelenvoorschrift versneld.
Daarnaast kan de patiënt via een afbeelding van het gewenste artikel dit ook reserveren bij de apotheek. Van zodra de reservatie klaar is voor ophaling, ontvangt de patiënt hiervan een e-mail en/of een bericht in Helena
Medicatieschema en reservaties
Het platform zal blijven evolueren. Zo zal de apotheker later ook het medicatieschema via Helena kunnen publiceren zodat dit door de betreffende patiënt geconsulteerd kan worden.
De patiënt zal de mogelijkheid hebben om artikelen op te zoeken in de app waarbij ook de beschikbaarheid in de apotheek kan nagegaan worden.
Een uitbreiding van je zorgaanbod dus en dat opent later ook mogelijkheden voor de aflevering van medicatie via muurrobots, afhaalpunten en thuislevering.
Communicatie tussen andere zorgverleners en patiënt via Helena
Het stopt zeker niet bij huisartsen en apothekers. Via Helena willen we de ‘Connecting Care’ verwezenlijken: dit is de samenwerking tussen de patiënt, de eerstelijns zorgverleners en de ziekenhuizen met als doel een vlotte medische beleving voor elke patiënt.
Daarom dat we binnenkort ook verpleegkundigen en kinesitherapeuten aansluiten op Helena. Zo zal de patiënt, wanneer die een verpleegkundig of een kinesitherapeutisch voorschrift ontvangt van de huisarts, dit voorschrift onmiddellijk kunnen toewijzen aan een verpleegkundige of een kinesitherapeut naar keuze. Gedaan met papieren voorschriften die je kan verliezen.
Toegang van de patiënt naar het Helena platform
Account activeren
Een patiënt krijgt toegang tot Helena via de door de overheid erkende authenticatie mechanismes eID of Itsme; dit om onrechtmatige toegang volledig uit te sluiten.
De overheid heeft een derde authenticatie mechanisme voor het Helena platform goedgekeurd. Via de huisarts krijgt de patiënt in 3 stappen een veilige toegang via een specifieke eenmalige Helena activatiecode.
Meer informatie over Helena activeren
Inloggen op Helena
Na activatie van het Helena account, heeft de patiënt 3 mogelijkheden om in te loggen. Via
- een eigen gekozen 6-cijferige pincode, die tijdens het activatieproces aangemaakt wordt.
- eID en kaartlezer
- via itsme en smartphone
Meer informatie over inloggen op Helena
Data van en voor de patiënt
Beveiliging van data
Een strikte beveiliging van de communicatie en van de gegevensopslag op het Helena platform is enorm belangrijk en moet voldoen aan de GDPR-regelgeving. Daarom worden de gegevens van de patiënt gehost in een Belgisch hosting centrum waar hosting en beheer voldoen aan de ISO 27001 certificering voor informatiebeveiliging.
Toegang tot data
De patiënt heeft de touwtjes in handen en bepaalt zelf wie zijn medische data kan inzien:
- Zorgverstrekkers kunnen geen gegevens van de patiënt zien die door andere zorgverstrekkers worden gepubliceerd tenzij de patiënt deze openstelt specifiek naar andere zorgverstrekkers.
- De patiënt kan zorgverstrekkers uitsluiten om berichten en documenten naar hem/haar te publiceren
- De patiënt heeft op elk moment het recht om vergeten te worden waarna alle gegevens over hem/haar worden verwijderd.
Recentelijk werd de mogelijkheid toegevoegd om een account aan te maken via volmacht of met leesrechten voor kinderen en andere (bloed)verwanten.
Patiënt empowerment
Het Helena platform biedt een oplossing voor de privécommunicatie van de zorgverlener met zijn/haar patiënt in de context van een zorgrelatie. Maar het platform biedt ook een bijdrage voor de zelfversterking van de patiënt zodat de patiënt een actieve rol kan nemen in zijn/haar eigen zorgproces en leven. Dit past perfect in de huidige debatten over een efficiëntere en effectievere gezondheidszorg waar 'patiënt empowerment' de laatste tijd veel aandacht krijgt.
Wil je meer weten over het Helena platform? Neem dan een kijkje op info.helena.care.