De 4 voordelen van mobiele toestellen in woonzorgcentra

Smartphones, tablets en andere mobiele toestellen zijn in opmars in de ouderenzorg. In 2019 bleek uit onderzoek van Zorg voor Beter dat bijna de helft van de zorgverleners in woonzorgcentra een ‘smart device’ ter beschikking heeft – en hun aantal blijft toenemen.

Waarvoor smartphones of tablets zoal worden gebruikt op zorgronde? Vooral om informatie op te zoeken (89%), administratieve taken te verwerken (71%), het elektronische medische dossier in te vullen (69%) en om informatie te delen voor preventie en voorlichting (58%). Zo blijkt uit hetzelfde onderzoek. Welke voordelen er nog voor het grijpen liggen, lees je hier.

1. Het volledige plaatje binnen handbereik

Met een smartphone of tablet hebben zorg- en verpleegkundigen altijd en overal toegang tot de cloudsoftware waarmee je woonzorgcentrum onder meer bewonersdossiers en andere data bijhoudt. Zo krijgen zorgverleners continu een volledig, correct en up-to-date beeld over de historiek en specifieke noden van de bewoners – en dat letterlijk aan hun vingertoppen.

Daarnaast bespaart dit heel wat fysieke overlegmomenten en vermindert het de ruis op de interne communicatie. Want iedereen beschikt op elk moment over dezelfde info.

2. Lichter werken: letterlijk en figuurlijk

Met mobiele toestellen registeren je medewerkers informatie rechtstreeks in het bijzijn van de bewoner in plaats van achteraf of zelfs na hun shift. Zo wordt dubbel én onnodig werk vermeden. Weg met schriftelijke notities en gedaan met achteraf ontcijferen wat er allemaal geregistreerd moet worden.

Het administratieve werk wordt zo niet alleen efficiënter, maar ook letterlijk lichter. Geen fysieke dossiers meer mee op zorgronde en geen zoektochten meer naar die ene map of dat ene dossier met de nodige gegevens.

3. Minder kans op fouten

Terwijl de efficiëntie dankzij mobiele toestellen en cloudsoftware toeneemt, daalt dan weer de kans op fouten. En dat er mogelijk veel op het spel staat, staven de cijfers. Zo schreef het Journal of Patient Safety in 2018 dat communicatiefouten een belangrijke rol spelen bij maar liefst 70% van de medische bijwerkingen en 37% van de ernstige verwondingen.

Met een smartphone kunnen je medewerkers echter meteen een beschrijving van de zorg en vitale parameters van de bewoners registreren. Dat verkleint de kans op typfouten en bijgevolg ook het risico op medische blunders. Daarnaast is een extra check van de juiste dosering of het juiste moment om medicatie toe te dienen steeds binnen handbereik.

4. Glasheldere taakverdeling

Last but not least: de planning. Ook op dat vlak gaan de interne communicatie en samenwerking er stevig op vooruit dankzij smartphones en tablets. Je kan taken immers eenvoudig verdelen tussen zorg- en verpleegkundigen. Zij hebben bovendien permanent toegang tot hun takenpakket, ook wanneer er iets verandert. Bovendien kunnen ze uitgevoerde taken makkelijk afvinken, waardoor je beter het overzicht bewaart.

CareConnect into.care, dé mobiele assistent voor je woonzorgcentrum

Met CareConnect into.care biedt Corilus een slimme mobiele assistent voor je woonzorgcentrum. Die werkt volledig synchroon met je algemene databeheersysteem. Zo is alle info die je zorgteam nodig heeft aan het bed van de bewoners te allen tijde digitaal beschikbaar – zowel online als offline.