5 tips om een website voor je huisartsenpraktijk te (laten) bouwen

Een website is tegenwoordig een absolute must voor huisartsen en specialisten. Maar hoe maak je van je online aanwezigheid meer dan simpelweg een virtueel visitekaartje? Hoe los je de digitale verwachtingen van je patiënten optimaal in? En hoe hou je de hele oefening praktisch haalbaar?

Voor concrete tips en tricks haalden we de mosterd bij Maarten Van Iseghem, de bezieler van onze Ringphone-service. Via Ringphone kan je namelijk als huisarts(praktijk) makkelijk een website (laten) maken. Dit zijn Maartens 5 gulden regels om er een succes van te maken:

1. Maak het persoonlijk

Klik voor meer informatieNiet alleen in de spreekkamer kan je patiënten op een persoonlijke manier informeren. Ook de website van je huisartsenpraktijk heeft idealiter een unieke stem. Van de verwelkoming over praktische afspraken tot het kleurenpalet, de opbouw en stijl: geef je online praktijk een gezicht dat past bij je manier van werken en de sfeer in je fysieke praktijk. Schrijf je webteksten dus bijvoorbeeld zoals je je patiënten in het echt zou aanspreken. En vul je website indien mogelijk met fotomateriaal van je eigen praktijkinrichting en team.

 Ook is het nuttig om jezelf, je collega-artsen, administratieve medewerkers of eventuele stagiairs en HAIO’s kort voor te stellen in hun eigen woorden. Je hoeft je daarbij niet te beperken tot jullie educatieve en professionele parcours, ook jullie persoonlijke visie op de zorg voor patiënten is bijvoorbeeld het delen waard.

Zo doet Ringphone het: personaliseerbare templates

Met Ringphone heb je de keuze uit personaliseerbare templates. Dat zijn een soort van digitale blauwdrukken voor de opbouw en vormgeving van websites, specifiek afgestemd op de inhoudelijke behoeftes van huisartsen en specialisten. Warm, sober, klassiek, modern, strak of minimalistisch: de mogelijkheden zijn legio.

Je hoeft alleen aan te geven welke look en feel je het meest passend vindt. Vervolgens brengt Ringphone jouw mix aan stilistische en vormelijke voorkeuren samen in een makkelijk bewerkbaar totaalpakket. Heeft je praktijk al een logo, dan krijgt dat naadloos een plaats in het design. Geen logo of eigen beeldmateriaal? Dat hoeft je niet tegen te houden: Ringphone kan je webdesign verrijken met licentievrije foto’s en afbeeldingen uit beelddatabanken.

 

2. Integreer een online afsprakensysteem

Een afspraak prikken: dat is dé reden waarom patiënten naar de website van hun huisarts of specialist surfen. Een online afsprakensysteem mag vandaag dus niet meer ontbreken. Zo’n systeem wordt gekoppeld aan de digitale agenda van je praktijk, waardoor je continu het overzicht bewaart van de geboekte afspraken. Daarbij kan je er ook voor opteren om automatische mails of sms’en uit te wisselen die patiënten herinneren aan hun afspraak.

Zo doet Ringphone het: online agendabeheer

Ringphone rust je praktijk uit met een digitaal agendasysteem dat naadloos aan de online afsprakenmodule van je website wordt gekoppeld. Gebruik je al een ander agendasysteem? Ook dat kan Ringphone in je website integreren. Patiënten prikken zo moeiteloos een afspraak binnen tijdsblokken die je vooraf bepaalt en makkelijk zelf wijzigt. Dubbele boekingen zijn uitgesloten: zowel jij als je patiënten krijgen continu een real-timeoverzicht.

 

3. Hou de opbouw helder en eenvoudig  

Patiënten verwachten van hun huisarts of specialist geen website met veel toeters en bellen. Naast een online afsprakensysteem zijn maar enkele onderdelen echt essentieel:  

  • een verwelkoming,
  • een voorstelling van het team,
  • praktische info over de verschillende soorten raadplegingen, de uurregeling, eventuele thuisbezoeken, de bereikbaarheid en de wachtdienst.

Ook mogelijk relevant voor je patiënten: een webpagina met nuttige online links, bijvoorbeeld naar medische informatiebronnen of een online gezondheidsplatform zoals Helena, waar ze zowel met hun huisarts als apotheker rechtstreeks kunnen communiceren.

Daarenboven kan je ervoor kiezen om bepaalde veranderingen of nieuwigheden – denk aan de introductie van nieuwe digitale diensten of manieren van werken – uit te lichten als ultrakorte nieuwsberichten op je website.

Zo doet Ringphone het: van intakegesprek tot website op maat

Met Ringphone heb je zelf de touwtjes in handen over de inhoud van je website, zonder dat je daarvoor veel inspanningen moet leveren. Vóór de website wordt gecreëerd, kan je in een persoonlijk intakegesprek aangeven wat je precies verwacht, zowel qua opbouw als stijl. Vervolgens hoef je alleen je websiteteksten, foto’s en eventueel een logo aan te leveren – en Ringphone giet alles van a tot z, volgens jouw voorkeuren, in een website op maat.

Bouwde je eerder al een website, dan blijft die operationeel tot de nieuwe helemaal aan je wensen voldoet. Na jouw officiële ‘go’ staat je webstek op enkele uren tijd online en worden patiënten automatisch doorgeleid naar de nieuwe online bestemming. Later een tekstuele aanpassing of toevoeging nodig? Dankzij het gebruiksvriendelijke beheersysteem breng je in een mum van tijd wijzigingen aan. Geen technische voorkennis vereist!


4. Denk goed na over je domeinnaam

Je domeinnaam – de unieke naam van je website op het internet – is een belangrijke knoop om door te hakken vóór je je website laat maken. Je houdt die idealiter zo helder, lokaal relevant en beknopt mogelijk. Let wel op dat je geen monopolie claimt binnen de stad of gemeente waar je bent gevestigd. Voor een domeinnaam als ‘Huisartsenpraktijk Zottegem’ zou de Orde der artsen je weleens op de vingers kunnen tikken: jouw praktijk is immers vaak niet de enige die binnen de gemeentegrenzen actief is.

Zo doet Ringphone het: domeinnaamtransfers

Tijdens het intakegesprek met Ringphone komt je domeinnaam als een van de eerste aandachtspunten aan bod. Daarbij krijg je persoonlijke advies om de juiste keuze te maken. Heb je al een domeinnaam en wil je die veranderen? Dat is geen enkel probleem: Ringphone kan je domeinnaam transfereren – lees: technisch laten omleiden. Zelfs als patiënten de oude domeinnaam blijven googelen, komen ze toch automatisch op je nieuwe website terecht.

 

5. Zet veranderlijke informatie in de verf

De medische wereld staat niet stil en dat merken ook je patiënten. De jongste jaren kregen ze bijvoorbeeld heel wat – en bovendien vaak snel veranderende – informatie te verwerken rond veiligheidsmaatregelen, testprocedures, elektronische medische dossiers, digitale voorschriften enzovoort. Met alle bezorgdheden en twijfels van dien. 

Liever geen toevloed aan telefoontjes met praktische vragen? Gebruik dan korte nieuwsberichten of zelfs automatische pop-upvensters op je website om zoveel mogelijk patiënten tegelijk te informeren. Het voordeel van zo’n pop-up is dat patiënten de inhoud wel moeten lezen als ze de rest van je website willen bekijken of een afspraak boeken. Zo ben je zeker dat je je patiënten bereikt zonder dat je telefoon roodgloeiend staat. En rinkelt de telefoon toch nog te vaak, dan is de ondersteuning van een medisch telesecretariaat als dat van Ringphone zeker het overwegen waard.

Een website laten maken? Doe het met Ringphone! 

Klaar om als huisarts of specialist snel en efficiënt een website voor je praktijk op poten te zetten? Met Ringphone staat je gepersonaliseerde webstek in een mum van tijd online. Zonder gedoe, zonder zorgen en makkelijk te onderhouden.

Verken de Ringphone-mogelijkheden