Elektronisch factureren als huisarts of specialist: hoe werkt dat?

Als arts investeer je bijna al je tijd in je patiënten. Helaas komt daar ook nog een pak administratiewerk bovenop. Door vanuit je software alvast elektronisch te factureren via de (optionele) tarificatiemodule, win je tijd én krijg je meer grip op je inkomsten. In CareConnect General Practitioner gebeurt dat in 4 stappen.

Starten met eHealth in jouw praktijk? Download ons nieuw e-book voor huisartsen.


Stap 1: controleer het bedrag dat je software voorstelt

Ben je geconventioneerd, dan ben je gebonden aan de erelonen die het RIZIV bepaalt. Aan elke medische prestatie hangt een nomenclatuurnummer en specifiek bedrag vast.

Met het softwarepakket CareConnect GP hoef je die codes en bijhorende bedragen niet zelf in te voeren. Op basis van onder andere het tijdstip van de consultatie en de registraties in het medische dossier van de patiënt, selecteert CareConnect zelf de juiste nomenclatuurcodes. De eTar-validatie controleert de aangerekende tarieven rechtstreeks bij de mutualiteit en past die aan indien nodig.

Het enige wat jij hoeft te doen, is na afloop van de consultatie checken of de voorgestelde nomenclatuurcodes kloppen. Uiteraard kan je zelf nog zaken toevoegen, verwijderen en toeslagen aanvinken.

Niet of deels geconventioneerd?

In dat geval mag je zelf je prijzen bepalen. Met een uitgebreide tarificatiemodule maak je zelf codes aan en hang je daar je eigen bedrag aan vast. Als een patiënt tijdens het weekend of ’s avonds een huisbezoek of consultatie aanvraagt terwijl er wel een wachtdienst beschikbaar is, mag je een supplement aanrekenen. Ook als je geconventioneerd bent.


Stap 2: software verstuurt getuigschriften rechtstreeks naar het ziekenfonds

Patiënten betalen op het einde van de consultatie je honorarium en het remgeld. Nadat het ziekenfonds het getuigschrift voor verstrekte hulp ontvangt, stort die het honorarium terug naar de patiënt. Patiënten betalen op het einde van de rit dus enkel het remgeld, maar schieten in de praktijk jouw honorarium aan het ziekenfonds voor. In het verleden kwam daar flink wat papierwerk bij kijken, met onder andere de gele klevers.

De digitale dienst eAttest maakt daar komaf mee. De patiënt betaalt nog steeds het volledige bedrag, maar hoeft het getuigschrift niet meer aan het ziekenfonds te bezorgen. CareConnect stuurt het attest rechtstreeks naar het ziekenfonds. Het bedrag dat je ontvangt van de patiënt, registreer je tot slot in de correcte kolom: cash, bancontact, overschrijving of regularisatie.

 

Stap 2 (bis): zelfde flow voor derdebetalersregeling

Voor patiënten die recht hebben op de derdebetalersregeling, is er eFact. Een gelijkaardig systeem, met het grote verschil dat de patiënt enkel het remgeld neertelt. De mutualiteit betaalt dan het honorarium – na aanvaarding van je getuigschrift – rechtstreeks aan jou.

Wanneer je patiëntendossier met een rijksregisternummer opent, controleert CareConnect de verzekerbaarheidsgegevens. Staat die geregistreerd als derdebetaler, vinkt de software automatisch eFact aan. Hierdoor wordt het getuigschrift naar de mutualiteit van de patiënt gestuurd.

Wat met het bewijsstuk?

Na de consultatie wordt er automatisch een bewijsstuk afgeprint. Dat is een verplicht bewijs voor de patiënt. Je kan dit ook mailen naar je patiënt, maar vraag daarvoor wel expliciet de toestemming. Anders overtreed je de Europese privacyrichtlijnen (GDPR). Een veilig alternatief is communiceren via het gezondheidsplatform Helena.


Stap 3: laat facturen automatisch doorsturen

CareConnect geeft je een overzicht van de te versturen tarificaties per mutualiteit. Je software factureert die automatisch een keer per week, je hoeft hier niets voor te doen. Je kan ook zelf de facturatie uitvoeren door simpelweg op de knop 'factureren' te klikken.

Stap 4: hou het overzicht op je inkomsten

Als arts heb je onvoldoende tijd om elke openstaande betaling op te volgen. CareConnect doet dit in jouw plaats, aan de hand van drie overzichten:

  • Te ontvangen: openstaande bedragen van je patiënten (remgeld) en van de mutualiteiten.
  • Afgewerkt: alle ontvangen inkomsten van je patiënten en de mutualiteiten.
  • Geweigerd: prestaties die geweigerd werden door de mutualiteit(en). Door op de prestatie te klikken, bekijk je de reden van de weigering.

 

Ook makkelijk elektronisch factureren?

CareConnect General Practitioner is ons allesomvattende softwaresysteem voor het beheer van je digitale dokterspraktijk. Met onze uitbreidingsmodule eTarificatie factureer je makkelijk je prestaties, waardoor de administratielast daalt en je meer tijd hebt voor wat echt telt: patiënten helpen. Bovendien krijg je mee inzicht in je cijfers.

Meer weten? Ontdek eTarificatie van CareConnect General Practitioner hier.

Reeds overtuigd? Contacteer de helpdesk of één van onze account manager om deze uitbreidingsmodule voor jou te activeren.