Je artsenpraktijk efficiënt beheren: 5 digitale bouwstenen die niet mogen ontbreken

Of je nu solo werkt als huisarts of specialist, of deel uitmaakt van een groepspraktijk: de zorg voor je patiënten staat op de eerste plaats. Maar een dokterspraktijk is tegelijk ook een zaak die je moet runnen, en het liefst zo efficiënt mogelijk. Hoe beheer je moeiteloos je agenda? En hoe ga je om met die roodgloeiende telefoon? Inzetten op digitalisering is ook voor artsen een slimme zet. Ontdek hoe je het aanpakt.

 

Heel wat digitale tools helpen je om het dagelijkse reilen en zeilen in je dokterspraktijk efficiënt te organiseren. Van een moderne website, een medisch telesecretariaat tot beeldschermen in je wachtzaal – ze vereenvoudigen je administratie, garanderen continuïteit en geven je welverdiende ademruimte én gemoedsrust.

Ga aan de slag met deze 5 bouwstenen of check meteen hoe je de efficiëntie van jouw artsenpraktijk verhoogt met onze Ringphone-service.

1. Je website: meer informatie, minder praktische opvolging


Klik voor meer informatieEen website laten bouwen voor je dokterspraktijk is een logische reflex in deze digitale tijden. Je patiënten vinden er in een handomdraai je contactgegevens, spreekuren en allerhande andere info die je met hen wilt delen. Maar er zijn wel meer voordelen waar ook je praktijk zelf de vruchten van plukt.

Zo kan je met een aantal simpele modules op je website je patiënten proactief informeren. Daarmee bied je hen nuttige en betrouwbare ondersteuning, terwijl je het aantal telefoontjes – en/of louter praktische vragen – beperkt. Dankzij de intuïtieve websitesjablonen van Ringphone voeg je zonder enige technische voorkennis zelf modules toe zoals: 

  • FAQ: beantwoord de meestgestelde vragen over je dienstverlening, bereikbaarheid en wachtdiensten op een aparte pagina op je website. Ook algemene info over een gezonde levensstijl, seizoensgebonden epidemieën, aanbevolen vaccinaties en bepaalde behandelingen, bijvoorbeeld, kan hier een plaats krijgen. 
  • Nieuwsberichten en pop-ups: verandert er iets in je huisartsenpraktijk? Voer je bijvoorbeeld een patiëntenstop in of wijzigen je spreekuren? Dan maak je dat het best meteen kenbaar op je startpagina. Via een vaste nieuwsrubriek of een pop-upvenster breng je iedereen op de hoogte en vermijd je misverstanden.
  • Nuttige links: wijs je patiënten online door naar medische informatiebronnen of gezondheidsplatformen zoals Helena, waar jij hun elektronische voorschriften, medicatieschema’s en laboverslagen kan opladen, zodat zij die op hun beurt zelf online raadplegen.

2. Een online afsprakensysteem gelinkt aan je agenda

Kunnen je patiënten enkel telefonisch een afspraak maken? Je agenda beheren vraagt dan veel tijd, organisatie en vaak ook frustraties als je je consultaties moet onderbreken door telefoontjes. Een afspraak vergeten of een dubbele boeking, dat is bovendien zo gebeurd …

Laat je website daarom voor jou werken en voeg er een afsprakenmodule aan toe die gekoppeld is aan het digitale agendasysteem van je praktijk. Daarin maken je patiënten in enkele muisklikken zelf online een afspraak binnen de beschikbare tijdsblokken die jij vooraf instelt. En jij behoudt te allen tijde een helder overzicht over je volledige agenda.

Er zijn verschillende agendamodules op de markt die we in je website kunnen integreren. Ook Ringphone ontwikkelde er eentje – specifiek toegespitst op dokterspraktijken. Je beheert er vlot je agenda mee dankzij onder meer: 

  • een real-time overzicht van al je afspraken,
  • verschillende configuratie-opties (weergaves, afspraaktypes, labels …),
  • een overzicht van je contacten en patiënten,
  • synchronisaties tussen de websitemodule, de digitale agenda van je praktijk en externe agenda’s,
  • een koppeling met je softwarepakket.

Een extra voordeel: een online afsprakensysteem geeft je inzicht in je dagelijkse aantal consultaties. Houd je daarbij de vinger aan de pols, dan ontdek je misschien interessante patronen, zoals rustigere periodes of piekdagen waarop je handen tekort komt. Stem je je spreekuren of bezetting daarop af, dan houd je de kosten onder controle.

 

Een medisch telesecretariaat: (gemoeds)rust in je praktijk

Komt er maar geen einde aan de toestroom van telefoontjes? Of wat doe je als patiënten je dokterspraktijk proberen te bereiken tijdens je pauze, vakantie, na je spreekuren of als je ongestoord wil doorwerken? Je wil hen niet in de kou laten staan, maar je kan niet altijd zomaar opnemen.

Schakel je telefoon dan door naar een medisch telesecretariaat. De medisch geschoolde Ringphone-teleoperatoren, bijvoorbeeld, staan in voor je telefoonpermanentie wanneer jij dat wil. Zo kan je tijdens je consultaties je volledige aandacht schenken aan je patiënten, en weet je dat iedereen professioneel verder geholpen wordt – ook als jij niet beschikbaar bent.

De medewerkers van het Ringphone-telesecretariaat helpen je daarnaast je digitale agenda te beheren. Dankzij hun medische kennis kunnen ze onder meer afspraken (her)plannen op basis van de ernst van de klachten van patiënten, en relevante informatie opvragen en koppelen aan je patiëntendossiers.

Meer weten over het potentieel van een medisch telesecretariaat? Lees hier hoe het werkt.

 

Beeldschermen: interactief én informatief

Met verschillende types digitale beeldschermen in je dokterspraktijk creëer je een aangename beleving voor je patiënten en tegelijk zorg je voor meer efficiëntie. Denk onder meer aan:

  • een aanmeldscherm: waarop patiënten zich kunnen aanmelden zodra ze binnenwandelen. In je online agenda zie jij meteen wie wel of niet aanwezig is.
  • een wachtzaalscherm: waarmee je de volgende patiënt kan oproepen naar je consultatieruimte en informatieve boodschappen kan presenteren. 


Nieuwe betaal- en communicatiemethodes

In deze digitale tijden zijn er almaar meer mogelijkheden waar je ook als arts je voordeel uit haalt. Maak je contactloos betalen mogelijk met de bankkaart of met smartphone-apps, dan hoef je minder cash geld in kassa te hebben en ben je sneller klaar voor de volgende patiënt.

Of zet je softwaresysteem slim in om je patiëntenbestand onder te verdelen in segmenten, bijvoorbeeld volgens leeftijd of pathologie. Op die manier kunnen ze gericht informatie ontvangen via mail. Denk maar aan info over vaccinatiecampagnes, algemene gezondheidstips of nieuwe behandelmethodes.

New call-to-actionKlaar voor meer efficiëntie in je dokterspraktijk? Reken op Ringphone!
Wil je optimaal gebruikmaken van digitale mogelijkheden in je dokterspraktijk? Bij Corilus staan we voor je klaar: met onze Ringphone-service helpen we je in een mum van tijd verder met een professionele website, online agenda, medisch telesecretariaat en meer.

Ontdek wat Ringphone voor jou kan betekenen.