Met 'Herhaalvoorschriften' naar minder werkdruk
De werkdruk in de artsenpraktijk is hoog, dat hoeven we je niet te vertellen. Met slimme digitale oplossingen trachten we met CareConnect GP deze druk te verlichten, maar tegelijk de patiëntervaring te verbeteren. Vanuit deze filosofie zetten we met de introductie van 'herhaalvoorschriften' een belangrijke volgende stap richting efficiëntere en patiëntgerichte zorg.
We gingen even luisteren bij onze product manager Jan De Keyzer over hoe deze nieuwe functionaliteit bijdraagt aan een gestroomlijnde werkwijze en een toekomstbestendige gezondheidszorg.
Jan De Keyzer vervoegde recent het Medical team als Product Manager. Als lead van het CareConnect GP-productteam is hij de drijvende kracht achter innovatieve zorgoplossingen op maat van artsen en specialisten.
Kan je de nieuwe feature 'herhaalvoorschriften' even kort toelichten?
"Met de introductie van herhaalvoorschriften binnen CareConnect GP willen we de werkdruk in de artsenpraktijk verlagen en tegelijkertijd zorgen voor optimale en efficiënte zorg. Door deze nieuwe digitale en 100% veilige flow kunnen patiënten nu eenvoudig hun medicatieverlengingen aanvragen via Helena, wat niet alleen de administratieve last vermindert, maar ook de communicatie tussen arts en patiënt efficiënter maakt. Dit is een belangrijke stap richting een moderne en patiëntgerichte gezondheidszorg."
Hoe kunnen patiënten via Helena hun medicatieverlengingen aanvragen?
"Patiënten waren al bekend met het beheren van hun digitale voorschriften en het reserveren van medicatie via de Helena-app of via helena.care. Nu voegen we herhaalvoorschriften toe als nieuwe functionaliteit. In de app vinden ze deze optie onder de tab ‘Medicatie’, en op de desktopversie is er een aparte tab ‘Verlengingen’. Deze gebruiksvriendelijke aanpak maakt het aanvragen van medicatieverlengingen erg eenvoudig, zonder dat patiënten daarvoor direct of fysiek contact met de praktijk hoeven op te nemen."
Meer informatie in het Helena FAQ artikel voor patiënten.
Hoe waarborgen jullie dat de arts altijd in controle blijft?
"Tijdens de ontwikkeling was dit onze belangrijkste prioriteit. Het is essentieel dat je als arts altijd de controle behoudt. In de voorschrijfmodule van CareConnect GP kan de arts aangeven welke medicaties als ‘verlengbaar’ worden gemarkeerd. Pas daarna kunnen patiënten voor die specifieke medicatie een herhaalvoorschrift aanvragen via Helena. Hoewel patiënten hun verzoeken zelf indienen, behoud je dus als arts de uiteindelijke controle. Binnen CareConnect kan je een aanvraag goedkeuren of weigeren en eventuele wijzigingen aanbrengen in de dosering of inname-instructies voordat het herhaalvoorschrift definitief wordt bevestigd. Zo garanderen we dat de patiënt de juiste en kwalitatief hoogwaardige zorg krijgt."
Op my.corilus.be vind je alle praktische details over hoe je herhaalvoorschriften activeert en verwerkt in CareConnect.
Wat betekent deze nieuwe feature voor de administratieve processen in de praktijk?
"Op de klassieke manier moet ieder herhaalvoorschrift handmatig verwerkt worden, van (telefonische) aanvraag tot aflevering, wat een flinke administratieve last met zich meebrengt. Met de digitale herhaalvoorschriften stroomlijnen we dit proces, en maken we het bovendien 100% veilig. Dit zorgt voor een snellere en efficiëntere verwerking, én minder adminstratie, waardoor er meer ruimte vrijkomt voor patiëntgerichte en kwalitatieve zorg."
Zijn er plannen voor toekomstige uitbreidingen?
"Zeker! In de eerste fase staat CareConnect toe dat er per medicatievoorschrift één verlenging mogelijk is. In een volgende fase breiden we dit uit naar meerdere herhalingen. Deze ontwikkeling zal de efficiëntie en het gebruiksgemak voor zowel artsen als patiënten verder verhogen. Zo bouwen we samen aan een nog efficiëntere gezondheidszorg."
Zelf aan de slag?
Op my.corilus.be vind je alle praktische informatie over hoe je herhaalvoorschriften activeert en verwerkt. Meer informatie over deze functionaliteit langs de patiënten zijde, vind je op de website van Helena.