« Een afleverrobot is zijn investering helemaal waard”
Philippe Paindaveine heeft van zijn verhuizing naar zijn nieuwe apotheek geprofiteerd om te investeren in een afleverrobot. En of hij er blij mee is! Nu zijn geneesmiddelen automatisch gesorteerd en opgeslagen worden én zijn voorraadbeheer geoptimaliseerd is, vindt hij nóg meer tijd voor zijn patiënten.
Wie is Philippe Paindaveine?
Na eerst een aantal jaar als titularis in een apotheek te werken, waagt Philippe Paindaveine zijn kans als ondernemer door in 2001 een apotheek in Sambreville over te nemen. Philippe is nu zijn eigen baas en dat werpt zijn vruchten af: intussen is hij ook gefuseerd met de naburige apotheek en onlangs verhuisd naar een gloednieuw gebouw. Daar wordt hij bijgestaan door vier apothekers en een assistente.
Philippe, hoe kwam je op het idee om een afleverrobot te plaatsen in je apotheek?
“Ik heb de voordelen van de afleverrobot ontdekt dankzij een vriendin, die er een geïnstalleerd had in haar nieuwe apotheek en er erg tevreden over was. Ik ben even gaan kijken hoe de robot werkte en ik was meteen verkocht. Het leek me namelijk de perfecte oplossing om mijn voorraadbeheer te optimaliseren, mijn opslagruimte te verkleinen en de relatie met mijn patiënten te verbeteren.
Ik heb meteen met mijn boekhouder gepraat en die bevestigde dat die investering erg rendabel kon zijn (n.v.d.r.: vanaf 1 tot 1,4 miljoen euro omzet) en ook fiscaal erg interessant was. Want de prijs van de robots is de voorbije jaren sterk gedaald en de kosten kan ik aftrekken en snel afschrijven (n.v.d.r.: mogelijke afschrijving over drie jaar voor een robot met automatische lading en ook leasing mogelijk.).”
Leestip!
Wat trok je over de streep en deed je beslissen om je stockbeheer te automatiseren?
“De drang om vooruit te gaan! Onze sector is in volle verandering. Niet alleen de macht van de coöperaties neemt toe, maar we krijgen ook zware concurrentie van de online apotheken en de nieuwe spelers in de parafarmacie, die een prijzenslag zijn begonnen.
Het klopt dat die alleen geneesmiddelen verkopen die zonder voorschrift verkrijgbaar zijn, maar wij verkopen dat soort producten ook (n.v.d.r.: ze vertegenwoordigen 20 tot 25% van de omzet van een apotheek). Een ander typisch Belgisch fenomeen is dat er te veel apothekers per inwoner zijn. Dat is niet nieuw, maar omdat onze marges alsmaar kleiner worden, hebben de meeste kleine apotheken te kampen met rentabiliteitsproblemen.”
Hoe bied je het hoofd aan al die uitdagingen?
“Dat doen we door in te zetten op schaalvoordelen en doeltreffende digitale tools om onze kosten maximaal te drukken. Maar ook door onze patiënten een meerwaarde te bieden door aandachtig naar hen te luisteren en hen deskundig advies te geven. Kortom, door de nadruk te leggen op onze expertise als zorgverlener. Het is een kwestie van overleven! Toen de kans zich voordeed, heb ik het risico genomen om de naburige apotheek over te nemen en die te fuseren met mijn apotheek en zo mijn verkoopvolume te doen stijgen.
Ik heb daarna een handelsruimte gekocht in een moderner en beter gelegen gebouw. Naar aanleiding van die verhuizing heb ik een afleverrobot gekocht. Dat kwam bovendien het vertrouwen in onze apotheek en ons innovatieve imago ten goede."
haalt de robot het juiste geneesmiddel en levert hij het snel aan.”
Welke voordelen heeft een afleverrobot?
“Ten eerste hoeft de patiënt minder lang te wachten en kan ik meer tijd aan hem besteden. En dat is ook wat de patiënt wil! Vroeger gaf hij zijn voorschrift of vroeg hij een geneesmiddel. Dan ging ik dat zoeken in een lade, terwijl ik verder praatte en van de toonbank wegliep om het te halen … Vandaag kan ik de hele tijd bij hem blijven.
Ik voer het geneesmiddel in de computer in of ik scan de barcode en duw op een knop. Terwijl ik naar de patiënt luister en raad geef, gaat de robot het juiste geneesmiddel zoeken en levert hij het me snel aan. Als de patiënt zijn geneesmiddel ziet komen, reageert hij stomverbaasd. Het is echt magisch!”
Heb je nu minder tijd nodig om je bestellingen te verwerken?
“Ja, de robot levert administratief heel wat tijdwinst op. Zodra de 'bakken' met geneesmiddelen in de apotheek aankomen, worden ze in bulk uitgeladen op de lopende band van de robot, die ze scant, sorteert en automatisch op de juiste plaats zet. Bovendien voert hij in real time via mijn software CareConnect Pharmacist een automatische controle van de bestellingen uit en meldt hij eventuele fouten.
Ik kan mijn voorraad en de vervaldata ook efficiënter beheren. Gedaan met doosjes die ergens achter in een lade blijven liggen: de robot neemt altijd het doosje met de kortste houdbaarheidsdatum of het eerste dat in de robot is ingevoerd. En hoe controleer ik mijn bestellingen? Dankzij CareConnect Pharmacist kan ik net als vroeger op elk moment een volledige inventaris van mijn hele voorraad opvragen. Een simpele klik op de knop volstaat.
Ten slotte win ik ook verkoopruimte. Dankzij de robot heb ik minder opslagruimte nodig dan vroeger en staan al mijn dozen gegroepeerd op dezelfde plaats.”
en bergt ze automatisch op de juiste plaats op."
Verliep de installatie van de robot vlot?
We hebben meteen gekozen voor een grote robot (tussen 6 en 8 meter lang, 1,5 meter breed en 2,5 meter hoog). Zo wilden we vermijden dat we bij een groeiende verkoop niet genoeg plaats zouden hebben voor alle geneesmiddelen en dat we hem twee keer per dag zouden moeten vullen en daarnaast een extra voorraad zouden moeten bijhouden.
We hebben de machine rug-aan-rug tegen de uitstalkast tegenover de toonbank geplaatst en gezorgd voor de nodige gaten om de geneesmiddelen snel tot bij de toonbank te krijgen. Daardoor is de lopende band minder lang en is de transporttijd van de medicijnen ook korter. Gelukkig is de robot vrij stil en stoort hij niemand.”
En viel het mee om met de robot te leren werken?
“Het gebruik is erg intuïtief. Heb je een vraag, dan krijg je via de interface van de robot online hulp. Je kunt uiteraard ook altijd terecht bij de leverancier. Op vrijdag 18 december waren de werkzaamheden afgerond en in het weekend zijn we verhuisd. Het heeft een paar uur geduurd voor de robot gevuld was omdat we onze hele stock hebben ingevoerd (300 dozen per uur).
Intussen werk ik al 20 jaar met Corilus-software. Ook nu weer is het connecteren van de robot met CareConnect Pharmacist erg vlot en probleemloos verlopen. Maandagochtend zijn twee experts de robot komen aansluiten op onze beheersoftware en hebben ze ons de nieuwe functies uitgelegd. In één ochtend was alles geïnstalleerd.”
Leestip!
Koppeling van je afleverrobot met CareConnect Pharmacist: 8 voordelen
Ben je een paar maanden later nog altijd tevreden met je keuze?
“Ja, zeer tevreden. De robot is erg vlot en aangenaam in gebruik. Bovendien is deze solide technologie erg betrouwbaar en vraagt ze amper onderhoud. Tot nu toe hebben we nog geen enkel probleem gehad.
In het begin waren twee van mijn medewerksters wat sceptisch. Vandaag zouden ze niet meer zonder kunnen. Als ze nu de kisten met geneesmiddelen van de groothandel zien aankomen, zijn ze erg blij dat ze die niet meer zelf hoeven te sorteren en op te bergen. De apotheekrobot is tegenwoordig echt geen gadget meer. Het is een nuttige en betaalbare investering.”
De bekendste leveranciers op de Belgische markt zijn BD Rowa, Gollmann, Meditech en TecnyFarma) en de prijzen variëren tussen 75.000 en 125.000 euro voor de robot en tussen 17.000 en 25.000 euro voor de automatische laadmodule.
Overweeg je een afleverrobot te kopen voor je apotheek en ben je op zoek naar extra informatie?
Lees dan ons nieuw e-book 'Afleverrobots in je apotheek: de voordelen en aandachtspunten in kaart'!
Geïnteresseerd in de mogelijkheden van de koppeling van je afleverrobot met onze apotheeksoftware?
Ga dan naar onze webpagina CareConnect Pharmacist en contacteer ons gerust voor al jouw vragen, demo of offerte.