Haal het meeste uit CareConnect Pharmacist met deze 10 tips
Ontdek onze 10 tips en breng ze in de praktijk zodat CareConnect Pharmacist jou kan helpen je omzet (en marge) te verhogen en de financiële risico's in jouw apotheek te verminderen.
Haal het meeste uit CareConnect Pharmacist met deze 10 tips!
1. Activering huisapotheker
Wist je dat je als huisapotheker een vaste vergoeding van 33,01 euro (incl. btw) per jaar krijgt. Wij stellen vast dat de meeste apotheken een medicatieplan opstellen, maar de dienst huisapotheker niet activeren. Gemiddeld is dit goed voor een omzet tussen € 8.000 en € 15.000 per jaar!
In CareConnect Pharmacist is er een overzicht van alle patiënten die in aanmerking komen, maar voor wie de dienst huisapotheker nog niet geactiveerd is.
Tip!
We raden je ten zeerste aan de lijst "Patiënten die in aanmerking komen voor huisapotheker" te raadplegen (via Lijsten > Voorschriften en registers). Bovendien zullen via de Excel-export het telefoonnummer en het e-mailadres van de patiënten worden toegevoegd, op voorwaarde dat deze data beschikbaar zijn.
➡️ Lees hier alle info over de huisapotheker
2. Profiteer maximaal van jouw grote bestellingen
Als apotheek eigenaar ben je je bewust van de belangrijke aankopen waarvoor je kortingen hebt bedongen, maar worden deze producten ook daadwerkelijk bevoordeeld door jouw medewerkers?
Dankzij de functionaliteit "OTC Advies" kan je het advies van jouw team op bepaalde pathologieën afstemmen en bijgevolg de keuze van producten met de meest gunstige marges.
Tip!
Gebruik deze functie ook als geheugensteun voor enkele zeer specifieke producten, zoals bv. voor schimmelnagels, ... Dit zal je veel tijd besparen (temeer als je een afleverrobot gebruikt) en het komt zeker jouw imago als geneesmiddelenexpert ten goede.
➡️ Leestip - OTC & apotheeksoftware: ideale combi voor volledig farmaceutisch advies
3. Genereer €50/dag extra per werkstation dankzij geassocieerde verkopen
Dankzij de functie "geassocieerde verkoop" wordt bij de aflevering van een bepaalde CNK een scherm geopend waarbij je een suggestie krijgt om 1) één of meer andere producten te adviseren of 2) specifiek advies te geven om je patiënt een volledig farmaceutische advies te geven.
Je kan gemakkelijk onderstaande pop-up maken wanneer bijvoorbeeld Isotretinoïne wordt afgegeven:
➡️ Lees alles over de functie "geassocieerde verkoop"
4. Concentreer je op het wegwerken van jouw overstocks
De term "winkeldochters" is je wellicht bekend. Dit zijn artikelen die al x aantal maanden niet meer zijn verkocht en stof liggen te verzamelen in jouw apotheek. Elke software heeft een rapport om ze te detecteren. In CareConnect Pharmacist kan je dit vinden via Rapporten > Artikelen > Winkeldochter (drempels te hoog). Dit rapport geeft je echter een beeld van het verleden en helpt je niet om kosten te vermijden. De houdbaarheidsdatum van deze artikelen nadert of is reeds verstreken. Daarom is het moeilijk actie te ondernemen om ze uit te verkopen.
Beter is om een zicht te hebben op je toekomstige overstocks. Op basis van de gemiddelde verkoop, voorspelt CareConnect Pharmacist potentiële valkuilen. Bekijk hiervoor het rapport 'Valorisatie overstock artikelen' (via Statistieken > Statistieken artikelen). Artikelen die binnen 3 maanden nog in voorraad zullen zijn, worden beschouwd als overstock en artikelen die binnen 6 maanden niet zijn uitverkocht, zijn dode stock. Op die manier kan je nu al actie ondernemen om dit toekomstig scenario te vermijden.
5. Garandeer een continue beschikbaarheid van artikelen
Wanneer je een voorkeursleverancier gebruikt, raden wij je aan een nooddrempel in te stellen om een continue dienstverlening aan jouw patiënten te garanderen en altijd een minimumvoorraad in de apotheek beschikbaar te hebben om omzetverlies te voorkomen.
Stel dat een artikel tijdelijk niet beschikbaar is bij jouw voorkeursleverancier. In dit geval zorgt de nooddrempel van dit artikel ervoor dat er een minimumhoeveelheid wordt besteld bij de eerstvolgende leverancier. De bestelling om tot de maximumdrempel aan te vullen blijft voor de voorkeursleverancier.
➡️ Meer info over de nooddrempel
6. Evalueer je aanbod in functie van de vraag van jouw patiënten
Stel dat het door de patiënt gewenste artikel niet in voorraad is, de patiënt het niet wil bestellen of jouw alternatief product niet wil ... dan is er sprake van een gemiste verkoop. Deze onverkochte artikelen zijn ook een belangrijke factor bij het bepalen van het aanbod dat je aan jouw patiënten wil doen. Door deze gemiste verkopen te registreren, kan je regelmatig evalueren of je jouw aanbod met bepaalde artikelen moet uitbreiden.
Hetzelfde geldt voor gereserveerde artikelen om te voorkomen dat de patiënt nog eens terug moet komen. CareConnect Pharmacist stelt je in staat een rapport te bekijken (via Rapporten > Artikelen) van de reservaties en gemiste verkopen, met bijbehorende drempels en prijzen.
Tip !
Evalueer dit rapport maandelijks om te zien voor welke artikelen het zinvol is om ze vast op stock te nemen.
7. Gebruik de pickinglijst voor het afleveren van elektronische voorschriften
Bij de aflevering van voorschriften via de beschikbare voorschriften op Recip-e, druk je een pickinglijst af om producten uit jouw lades te halen. Alleen de geneesmiddelen in de door jou geselecteerde voorschriften worden alfabetisch op een ticket afgedrukt.
➡️ Lees onze handleiding Recip-e
8. Digitaliseer je diensten en versterk de band met jouw patiënten
Helena is een gratis digitaal gezondheidsplatform voor patiënten. Zodra de voorschrijver de elektronische voorschriften op dit platform heeft gepubliceerd, kan de patiënt deze voorgeschreven artikelen (maar ook OTC-artikelen, cosmetica, enz.) met 1 klik in jouw apotheek reserveren. Zodra deze reservatie kan worden afgehaald, ontvangt de patiënt een notificatie en een e-mail.
De verbinding tussen CareConnect Pharmacist en Helena wordt gratis geactiveerd voor elke apotheek.
Helena Pro is een uitbreiding op deze Helena connectie en laat u toe medicatiedossiers en aankoopgeschiedenis te delen. Bovendien optimaliseert Helena Pro de workflow voor de gereserveerde voorschriften.
Met Helena en Helena Pro versterk je de persoonlijke band met jouw patiënten en optimaliseer jouw dienstverlening. Dit garandeert een betere ervaring van en een sterkere band met de patiënt.
👉 Vul dit formulier in en wij nemen contact met je op voor meer informatie.
9. Samenwerken met andere apotheken voor groepsaankopen
Iedereen kent de theorie van schaalvoordelen: hoe groter het volume, hoe beter de voorwaarden.
Het organiseren van groepsaankopen met meerdere (zelfstandige) apotheken is nog nooit zo efficiënt geweest als met CareConnect Pharmacy Group.
De verkoopstatistieken en de huidige voorraden van de deelnemende apotheken worden via deze software gecentraliseerd. Zo ontstaat voor elke apotheek een bestelvoorstel, dat desgewenst door elke deelnemer nog kan worden gevalideerd of aangepast.
Zodra de bestelling elektronisch is verzonden naar de leverancier (met centrale of decentrale levering), zijn deze "te ontvangen " ook zichtbaar in de verschillende apotheken.
Tip !
Wist je dat zelfs apotheken die een andere software gebruiken dan CareConnect Pharmacist kunnen deelnemen? Via een aparte website voeren zij de gewenste hoeveelheden in die aan de groepsaankoop worden toegevoegd.
👉 Interesse? Vul dan dit formulier in en wij nemen contact met je op om samen een oplossing uit te werken.
10. Koop verstandig en rationeel aan en neem het initiatief in het verkoopgesprek
Vertegenwoordigers bezoeken regelmatig je apotheek om nieuwe producten en promotiecampagnes voor te stellen. Neem de tijd om de bestelling rationeel voor te bereiden en te berekenen of deze promoties wel zo voordelig zijn als ze lijken.
Met de module Bestelling vertegenwoordiger (via Tools > Beheer bestellingen) maakt het programma je een bestelvoorstel voor de geselecteerde artikelen op basis van de periode waarvoor je een bestelling wenst te plaatsen.
Dit voorstel berekent ook de totale waarde in aankoop- en verkoopprijzen. Bovendien wordt de marge weergegeven in % en in absolute waarde en kunnen kortingen worden toegevoegd in %, in absolute waarde en in gratis artikelen. Voor promoties en volumekortingen kan je onmiddellijk de impact zien op de marge van het product en op de hele bestelling.
Zodra het bestelvoorstel is afgerond, kan je de bestelling verzenden via IBOTP (als het labo dit ondersteunt) of per e-mail.
Deze "Bestelling vertegenwoordiger" zal dan in jouw programma verschijnen bij de verzonden bestellingen, zodat je deze goed kan opvolgen.
➡️ Lees onze handleiding Bestelling vertegenwoordiger
Persoonlijke online training of coaching? Corilus ondersteunt de verdere groei van jouw apotheek:
✔️ Doe een beroep op de expertise van onze productspecialisten om jouw team te begeleiden bij de invoering van nieuwe manieren van werken.
Hetzij via een online training van 1 uur tijdens de middagpauze, hetzij via een coachingsessie.
>> Meer info
✔️ Doorloop onze scan (5 minuten), ontdek waar je jouw kennis van CareConnect Pharmacist kunt verbeteren. En haal het meeste uit jouw apotheeksoftware!
>> Naar de scan