Hoe apothekers Ingrid, Claire en Thibault digitaal groeien door Helena
Als early adopter was apotheek Molleman – De Coster in Ruiselede een van de eerste geconnecteerde apotheken op patiëntenplatform Helena. In deze blogpost delen apothekers Ingrid De Coster en Claire Molleman en farmaceutisch technisch assistent Thibault Molleman hun eerste bevindingen. “Het gezondheidsportaal helpt onze service versterken.”
Met intussen 36 jaar ervaring als eigenaar van een apotheek zag Ingrid haar vak grondig veranderen. “In plaats van de evoluties zomaar te ondergaan, probeerde ik altijd vroeg op de kar mee te springen. Sinds onze zoon Thibault ook de apotheek kwam versterken, lukt dat nu nog beter.”
“Op onze website vinden patiënten al onze producten terug, maar ze kunnen die er ook bestellen en reserveren. Daarnaast kunnen ze voorschriften opladen, waarop wij de bestelling klaarzetten of bereiden en de patiënt verwittigen.”
Onmiddellijke interesse
“Toen we op een beurs hoorden over het gezondheidsportaal Helena, waren we meteen getriggerd. We waren net bezig met onze website te vernieuwen en zagen al snel in dat Helena ons een aantal stappen kon besparen. Op het platform kan een huisarts voorschriften opladen en kunnen wij bestellingen voorbereiden. Het platform verwittigt aangesloten patiënten zelf als hun bestelling klaarstaat.”
“Zodra Helena beschikbaar was voor apothekers, connecteerden we onze apotheek aan het platform. Maar omdat slechts enkele huisartsen het platform gebruikten, bleef het aantal doorgestuurde voorschriften wel nog beperkt. Bovendien merken we dat vooral ouderen moeite ondervinden om zich aan te melden. Van Corilus ontvingen we intussen wel een gratis startpakket, om onze patiënten beter te informeren en begeleiden.”
en farmaceutisch technisch assistent Thibault Molleman
Apotheek Molleman - De Coster in Ruiselede
Voordelen voor patiënt en apotheek
Ondanks de stroeve start, geloven Ingrid, Claire en Thibault in Helena. “Het platform is een work in progress, met onvermijdelijk wat kinderziektes. Maar het opzet van Helena – een veilige, digitale plek waar de patiënt alle medische informatie vindt – blijft ontzettend waardevol. Zeker tijdens een corona- of grieppiek, waar veel patiënten toch angstig zijn om naar de apotheek te gaan.”
“Bovendien kan Helena ook ónze werkdruk verlichten, bijvoorbeeld als patiënten met meerdere voorschriften over de vloer komen. Reserveren ze hun artikelen via Helena, dan kunnen we die op voorhand klaarzetten en ligt de focus bij afhaling volledig op farmaceutische zorg en advies.”
“Ook bij de aanpassing van het medicatieschema komt het platform van pas. Wijzigt de medicatie van een patiënt, verloopt die communicatie voorlopig via Vitalink. Dat verloopt niet altijd even vlot. Via Helena kunnen we – na goedkeuring van de patiënt – alle voorschriften opvolgen en het medicatieschema aanpassen.”
Zelf starten met Helena? De 3 tips van Ingrid, Claire en Thibault
1. Een vlotte samenwerking met huisartsen vergroot de meerwaarde van Helena. “Stuur bijvoorbeeld een mail naar de huisartsen uit de regio om aan te geven dat jouw apotheek geconnecteerd is met Helena en je dus voorschriften digitaal kan afhandelen.”
2. Duid een verantwoordelijke aan die dagelijks de nieuwe reservaties op Helena even controleert, en dat op vaste tijdstippen.
3. Nét voor wie nog geen goede website heeft, is Helena een dankbaar platform. Het laat je toe om online aanwezig te zijn met je apotheek, zonder te moeten investeren in een eigen website.
Zelf Helena proberen?
Start met Helena en optimaliseer net als Ingrid, Claire en Thibault jouw patiëntenadministratie en dienstverlening. Meer informatie vind je op onze website. Met het gratis Helena startpakket verzeker je een vlotte opstart in jouw apotheek.