Elektronische facturatie (eFact) voor arts-specialisten: Dit moet je weten!
Vanaf 1 september 2025 zijn artsen en specialisten verplicht om digitaal te factureren via de ziekenfondsen. Geen zorgen: via je softwarepakket verloopt dat vlot en correct. Ontdek hoe het werkt en wat de voordelen zijn.
Modernere en makkelijkere facturatie
De verplichting om elektronisch te factureren geldt voor geconventioneerde en niet-geconventioneerde artsen en specialisten. En dat zowel voor wie met de derdebetalersregeling werkt (via eFact) als zonder (via eAttest).
eFact versus eAttest
- eFact: valt je patiënt onder de derdebetalersregeling, dan betaalt die jou alleen het remgeld. Je krijgt van het ziekenfonds de rest van je honorarium nadat je (digitaal) het getuigschrift hebt ingediend.
- eAttest: is de derdebetalersregeling niet van toepassing, dan betaalt de patiënt je het volledige bedrag voor de consultatie. Je patiënt krijgt dan een terugbetaling van het ziekenfonds na indiening van het getuigschrift.
Zowel eFact en eAttest verlopen volledig digitaal via je praktijksoftware.
Het doel van de verplichte elektronische facturatie is administratie vereenvoudigen en moderniseren. Digitale facturatie verloopt nu eenmaal een pak sneller en efficiënter dan de papieren procedure. Bovendien verlaagt zo de kans op fouten.
Meer voordelen van digitale facturen ontdek je in dit artikel.
Op de verplichte elektronische facturatie gelden enkele uitzonderingen. In die gevallen kan je nog een papieren getuigschrift gebruiken:
- in geval van overmacht
- als de facturatie buiten het kabinet gebeurt en elektronische facturatie technisch niet mogelijk is
- als je als arts op 1 januari 2023 67 jaar of ouder was
CareConnect Specialist: van getuigschrift tot betaling
We zeiden het al: met de juiste software verloopt je digitale facturatie als vanzelf. Ons pakket CareConnect Specialist is dan ook het perfecte antwoord op de verplichting die vanaf september 2025 van kracht wordt. Maar hoe werkt die flow van e-facturatie dan precies?
1. Automatische factuur
Voor geconventioneerde artsen suggereert CareConnect Specialist automatisch de consultatieprijs. Dat kan omdat elke mogelijke prestatie die je levert gekoppeld is aan een nomenclatuurnummer en een bijbehorende vergoeding. Je hoeft dan alleen maar het bedrag te controleren.
Niet of deels geconventioneerd? Dan bepaal je zelf je prijzen.
2. Verzending naar het ziekenfonds
Dankzij de koppeling met de ziekenfondsen bezorg je die makkelijk het getuigschrift na een consultatie. Zo krijg jij snel je honorarium (via eFact) of de patiënt een terugbetaling (via eAttest).
3. Status opvolgen
In CareConnect Specialist zie je in een handig menu welke facturen bij welke mutualiteit horen. Je kan er zelfs voor opteren om op wekelijkse basis je facturen automatisch naar de ziekenfondsen te verzenden. Uiteraard is het ook mogelijk om manueel je facturen uit te sturen.
De status van betalingen opvolgen? Ook dat kan in CareConnect Specialist. Bekijk in één oogopslag welke facturen al werden betaald en welke nog te ontvangen zijn. Weigerde het ziekenfonds een betalingsaanvraag? Dan krijg je de reden van de weigering te zien.
Veel meer dan factureren
Met CareConnect Specialist ben je niet alleen in orde met je elektronische facturatie. De software heeft nog heel wat andere features die je praktijk een digitale boost geven.
- Patiëntendossiers beheren: via je praktijksoftware hou je makkelijk patiëntendata bij. Zo verlies je geen cruciale informatie.
- Voorschriften maken: maak meteen digitale voorschriften aan en koppel ze aan het patiëntendossier.
- Templates gebruiken: creëer bijvoorbeeld verwijsbrieven volgens jouw eigen stijl en laat die automatisch invullen op basis van de gegevens in het patiëntendossier.
- Zorgkwaliteit verbeteren: dankzij onder meer een overzichtelijk journaal en de mogelijkheid om parameters te registreren, krijg je betere inzichten in de medische situatie en opvolging van je patiënten.
- Praktijk beter organiseren: koppel patiëntendossiers aan je online agenda voor een efficiënte planning en opvolging.
- Slimmer communiceren: je software verbind je met eHealth-tools zoals Vitalink en MyCareNet en dankzij de link met Helena wissel je ook makkelijk documenten uit met je patiënten.
Voldoe aan de wettelijke vereisten rond elektronische facturatie met slimme software. Ontdek hier alle mogelijkheden van CareConnect Specialist.