Wat we leerden uit de eerste coronagolf? En we onthouden voor de toekomst

De uitzonderlijke situatie van de afgelopen maanden schudde de zorgsector stevig door elkaar. En zorgde voor extremen. De ene zorgverlener stond midden in de vuurlinie, de andere moest noodgedwongen zijn praktijk sluiten. Naar aanleiding daarvan peilden we specifiek bij specialisten naar de impact van de coronacrisis op hun werking en praktijk tijdens de eerste golf.

Nu we met argusogen kijken naar hoe we de tweede golf kunnen voorblijven, zetten we de meest interessante inzichten op een rij en geven ons advies mee voor de komende maanden goed voorbereid tegemoet te gaan.

70% minder consultaties

75% van de specialisten gaf aan dat ze een duidelijke daling optekenden in het aantal consultaties. Dit valt voor een groot deel terug te brengen tot het feit dat niet dringende consultaties uitgesteld moesten worden. Gemiddeld genomen was er een algemene daling van 70% op vlak van fysieke consultaties.

1 op 3 praktijken dicht

Voor sommige waren het aantal consultaties zo sterk teruggelopen dat ze hun praktijk sloten. Iets meer dan 30% gaf aan effectief geen patiënten te hebben ontvangen tijdens de eerst coronagolf.

Shift naar teleconsultaties

Een deel van de daling in het aantal consultaties werd opgevangen door over te schakelen op teleconsultaties. 69% van de ondervraagde specialisten gaf aan meer teleconsultaties te hebben gebruikt dan voordien.

Wat zijn de voordelen van eHealth voor jouw dokterspraktijk?


Nog veel opportuniteiten voor gebruik videoconsultaties

Slechts 1 op 5 gaf aan gebruik te hebben gemaakt van videoconsultaties. De voornaamste redenen om het niet te gebruiken bleken technische drempels (61%), dit zowel langs de kant van de arts als van de patiënt. De overige 39% geeft resoluut aan niet te geloven in de meerwaarde van video in de zorgrelatie met hun patiënten.

75% is positief over de mate van juiste diagnoses stellen via videoconsultatie, hoewel in sommige situaties een aansluitend fysiek onderzoek noodzakelijk was om een juiste diagnose te kunnen stellen.

Brengt de uitbraak van het Corona virus, de doorbraak van telegeneeskunde en e-health? 


80% onbeveiligd verstuurde medische documenten.

 Medische documenten doorsturen via e-mail is sinds de nieuwe GDPR-wetgeving niet langer toegestaan. Toch gaf 62% aan voorschriften, getuigschriften en andere medische documenten onbeveiligd en niet GDPR-conform doorgestuurd te hebben.

10% ging voor de klassiekere aanpak en verstuurde via de post. Een kleine andere 10% liet patiënten tot in de praktijk komen voor het ophalen van voorschriften ed. Slechts 20% gebruikte een beveiligde GDPR-conforme digitale tool zoals Helena bijvoorbeeld.

Gebruik het digitaal patiëntportaal Helena 

Om veilig te communiceren en digitaal documenten te delen met patiënten, ontwikkelden we het platform Helena. Daarmee bezorg je patiënten onder andere een bewijs van een elektronisch voorschrift, medicatieschema’s en verslagen van labo’s.  Via Helena kan jouw patiënt direct de voorgeschreven medicatie in 1 klik bij zijn of haar apotheek bestellen.  

Helena heeft bovendien een integratie met Progenda. Zo beschik je in het digitaal patiëntportaal ineens over een online agenda en de mogelijkheid tot eConsult via video-consult 

Door gebruik te maken van dit gratis portaal, zet je in op een betere patiëntenbeleving en een vlottere patiëntenadministratie. 

 ➡️Meer weten? Ontdek dan het platform Helena! 


En de toekomst?
 

23% geeft aan enkel de focus te willen leggen op werken op afspraak. 10% daarvan ziet de voordelen van te werken met een online agendasysteem (zoals vb. Progenda)

52% gelooft in een toekomst voor teleconsultaties als bijkomende consultatiemogelijkheid. 11,5% daarvan plant hiervoor te willen investeren in nieuwe hardware (vb. webcam, headset,…) en 25% geeft aan zelfs een aparte ruimte te willen inrichten voor teleconsultaties in de thuiswoning. Voor videoconsultaties lijkt het nog iets te vroeg te zijn. Slechts 31% geeft aan dit in de toekomst te blijven gebruiken.

New call-to-action

46% zet structurele aanpassingen binnen praktijk op de agenda als wapen tegen een tweede coronagolf.

21% gelooft in de noodzaak om een vlotte patientencommunicatie via een patiëntenportaal als Helena.

Conclusie

De coronapandemie verraste ons in snelheid en omvang, waardoor een goede voorbereiding quasi onmogelijk was. Tegelijk heeft het vele sectoren wakkergeschud, met een digitale omwenteling tot gevolg. En heeft ons op een paar weken tijd laten evolueren naar eens situatie die we anders pas over enkele jaren hadden bereikt.

Hoe start ik met eHealth in mijn dokterspraktijk?


Het verrassingseffect van de eerste golf kan ons maar één keer overvallen. Reden te meer om nu wanneer de tweede golf (hopelijk niet) op de loer ligt, werk te maken van een digitale zorgsector. Die waar mogelijk op vlak van zorg en communicatie het digitale pad inslaat. Het maakt ons weerbaarder op korte termijn om een mogelijke nieuwe crisis te lijf te gaan, maar ook te evolueren naar hogere efficiëntie in de zorg op langere termijn.

Bedankt alle aan respondenten die tijd namen om deel te nemen aan deze bevraging!

Hou het gezond!