Wat zijn de voordelen van eHealth voor jouw dokterspraktijk?

Ben je nog niet overtuigd om de stap te zetten naar digitalisatie van jouw dokterspraktijk? Of ben je, met de nodige twijfel, de eerste stappen aan het zetten? Dan is het altijd handig om te weten wat de voordelen van eHealth zijn voor jouw praktijk. En deze voordelen komen niet van ons maar wel van de beste online dokterspraktijk in Nederland. Wie zijn wij om deze tegen te spreken?

In deel 1 kon je lezen hoe je nu start met eHealth in jouw dokterspraktijk; of deze nu een grote (groeps-)praktijk is of een éénmanszaak. Met deze tips ga je stap voor stap van start. 

In deel 2 gaan we dieper in op de voordelen van eHealth voor jouw dokterspraktijk met praktische tips van de ‘Uw Zorg Online’ award winnaar 2020 huisartsenteam De Keen uit het Nederlandse West-Brabant.  

1.Jouw online dienstverlening is 24/7 beschikbaar voor patiënt

Via jouw online agenda kunnen je patiënten makkelijk zelf een afspraak inboeken op elke moment van de dag of nacht. Zo vermindert het aantal telefoons tijdens de openingsuren van je praktijk en zorg je ervoor dat de “maandagochtendspits” iets rustiger kan verlopen.

De Keen: “Doordat veel afspraken in het weekend al geboekt worden, is het maandagmorgen om tien over acht al stil aan de telefoon. De telefoondruk daalde met 20%. Tijdens de ochtendspits zitten hierdoor twee assistentes minder aan de telefoon”.

Tips voor het gebruik van een online agenda 

 1.Zet je agenda breed open 

Als je met jouw online diensten niet voldoet aan de verwachtingen van je online patiënten, dan gaan deze patiënten juist digitaal afhaken. Bijvoorbeeld wanneer ze online veel later terecht kunnen dan via de telefoon. Zorg er dus voor dat je op een goede manier gebruik maakt van je online agenda om online patiënten niet te benadelen maar juist wat meer te bevoordelen dan offline patiënten. 

De Keen: “We stellen we al een groot deel van de blokken langere tijd vooraf online open. Hier mag onder geen beding op ingebroken worden. Maar we willen ook altijd plekken reserveren voor patiënten die dezelfde dag komen. Om die groep ook online te kunnen bedienen, zetten we tegenwoordig de agenda aan het einde van de werkdag ervoor (om 17:00u) al online breed open. Dat blijkt prima te werken, omdat het dezelfde groep patiënten is die we anders de volgende ochtend om 08:00u telefonisch hadden moeten helpen. Mochten de plekken online die dag niet volkomen, worden ze toch telefonisch dezelfde dag alsnog wel geboekt. In mijn agenda staan nu alle 28 plekken per dag online open, waarbij we alleen één plek aan het eind van de ochtend en één aan het eind van de middag reserveren voor spoedgevallen.” 

 2.Respecteer de online geboekte afspraken

Een vrees die vaak terugkomt: door het ontbreken van telefonische triage worden afspraken onnodig gemaakt of verkeerd geboekt. De patiënt blijkt te veel vragen te hebben voor een consult van 10 minuten of de situatie is zo ernstig dat een sneller consult nodig blijkt te zijn. In de praktijk lijkt deze vrees vaak ongegrond. 

De Keen: “Uit onze eigen ervaringen zien we dat mensen toch wel heel goed weten wat ze doen. Als patiënten iets voelen wat bedreigend is, gaan ze echt niet 2 weken wachten. Verder kun je proactief mensen er in je spreekuur op wijzen: als je nog meerdere vragen hebt, boek dan de volgende keer een dubbel consult. Ook merken we dat mensen online hun hulpvragen steeds beter en slimmer formuleren, waardoor vaak informatie beter binnenkomt dan bij een telefonische triage door de assistent. We lopen dagelijks alle geboekte afspraken na en bellen patiënt indien nodig na. Dat laatste is maar heel zelden nodig. Het nalopen kost slechts enkele seconden, waar een normale telefonisch gesprek gemiddeld drie minuten duurt.”

2.Snelle en veilige toegang tot noodzakelijke documenten en resultaten van uitslagen

Via het digitaal patiëntportaal kan de patiënt eender wanneer (herhaal-)voorschriften bekijken en doorsturen naar de apotheker voor medicatiereservatie en afhaling + labo of bloedverslagen met jouw feedback en vervolgacties lezen, … ook buiten de openingsuren van je praktijk.

De Keen: “De patiënt hoeft niet meer te wachten op een speciale tijd voor zijn of haar uitslag, uitslagen kunnen soms nog dezelfde dag doorgezet worden. Er hoeft geen assistente meer aan te pas te komen”.

3.Zelf moment van beantwoorden kiezen

Om te voorkomen dat patiënten digitaal afhaken, is het essentieel zaak de verwachtingen van de patiënt hierover goed te managen. Geef bijvoorbeeld duidelijk aan wanneer patiënten een antwoord kunnen verwachten op een eConsult of digitale vraag.

De Keen: “Je beantwoordt wanneer je tijd hebt en de patiënt leest wanneer hij tijd heeft; een voordeel voor beiden. Wel belangrijk dat je een eConsult binnen een werkdag beantwoord. De één plant daar een moment voor in, ik doe het zelf tussen de afspraken door”.

4.De reden voor het consult is beter geformuleerd

Wanneer mensen online een afspraak boeken en de mogelijkheid hebben om een reden voor consult in te geven, dan doen ze dit vaak grondig en geven een duidelijke omschrijving van het probleem. Voor mensen die de taal niet zo goed machtig zijn, is het makkelijker om zo te communiceren omdat ze zich goed kunnen voorbereiden.

De Keen: “Ik zie dat hulpvragen soms vooraf online beter geformuleerd zijn dan de “interpretatie” van de telefonisch triage door de assistent. Of dat een patiënt die de taal minder machtig is via Google Translate wel zijn klachten kan communiceren. Dit levert extra informatie én een efficiënter consult op.” De patiënt gebruikt de digitale communicatie ook in zijn/haar voordeel zegt De Keen: “Als ik mijn vraag nou heel slim formuleer, kan ik er dan zonder een fysiek consult vanaf komen? Als het niet nodig is, komen patiënten ook liever niet op een fysiek consult en zetten eConsult dus steeds slimmer in.”

De impact van eHealth op jouw dokterspraktijk

Dankzij eHeallth is een duidelijke daling van het telefoontjes vast te stellen omdat meer afspraken online geboekt worden en herhaalrecepten online aangevraagd en doorgestuurd worden. Ook het online klaarzetten en doorsturen van labo uitslagen bespaart tijd.

De impact op het aantal fysieke consulten is nog lastig te meten momenteel. EConsult (via tele- e/of videoconsult) voorkomt alvast onnodige fysieke afspraken, maar het is vaak een aanvulling of een vervolg op een fysiek consult. En dat is ook de bedoeling: een extra service voor de patiënt en een handig hulpmiddel voor de zorgverlener in het zorgproces.

Wil jij ook starten met eHealth voor jouw praktijk?

Download ons nieuw e-book voor huisartsen

ebook - ehealth voor dokters - 3D
In dit e-book ontdek je wat de essentiële bouwstenen van een hedendaagse digitale praktijk zijn – en waarom je de switch niet langer kan uitstellen.

Na het lezen van dit e-book:

✔️Weet je welke elementen één digitaal zorgdossier kan bevatten.
✔️Hoe de (digitale) zorgrelatie met patiënten eruitziet.
✔️Hoe uitwisselen van gegevens tussen zorgverleners efficiënt kan verlopen.
✔️Weet je wat de nabije toekomst brengt op vlak van eHealth.

➡️Download nu jouw gratis e-book!


Gebruik het digitaal patiëntportaal Helena


Om veilig te communiceren en digitaal documenten te delen met patiënten, ontwikkelden we het platform Helena. Daarmee bezorg je patiënten onder andere een bewijs van een elektronisch voorschrift, medicatieschema’s en verslagen van labo’s.  Via Helena kan jouw patiënt direct de voorgeschreven medicatie in 1 klik bij zijn of haar apotheek bestellen.  

Helena heeft bovendien een integratie met Progenda. Zo beschik je in het digitaal patiëntportaal ineens over een online agenda en de mogelijkheid tot eConsult via video-consult 

Door gebruik te maken van dit gratis portaal, zet je in op een betere patiëntenbeleving en een vlottere patiëntenadministratie. 

 ➡️Meer weten? Ontdek dan het platform Helena! 

 Maak kennis met CareConnect General Practitioner 

CareConnect General Practitioner is ons allesomvattende softwaresysteem voor het beheer van je digitale dokterspraktijk. Elk aspect van het runnen van je kabinet kunnen wij digitaliseren en vereenvoudigen. En met CareConnect Go heb je ook vanop je tablet of smartphone direct toegang tot het volledige dossier van je patiënten. 

CareConnect General 
Practitioner is meer dan een EMDons hedendaags digitaal zorgdossier integreert alle eHealth-functionaliteiten, waardoor de administratielast daalt en je meer tijd hebt voor wat echt telt: patiënten helpen. 

 ➡️Meer weten? Leer CareConnect General Practitioner dan beter kennen!