Kinesist Stijn: “eFact is een gamechanger”

Stijn Van Damme experimenteert al een tijdje met eFact, de eHealth-functie in CareConnect Physiotherapist die het facturatieproces vereenvoudigt. Hij is er erg over te spreken. Dus deden we dat.

Wie is Stijn Van Damme?

Stijn Van Damme van Kine Gent is gespecialiseerd in sportkinesitherapie, manuele therapie, kaakproblemen en de behandeling van hoofdpijnveroorzakende nekklachten. In zijn praktijk werkt hij samen met collega-kinesist Robin Van Litsenborg.

E-facturatie die kinesitherapeuten écht vooruithelpt

Stijn Van Damme: “In december 2023 stapten mijn praktijkgenoot Robin en ik over naar CareConnect Physiotherapist. Vooral de belofte van een e-facturatietool trok ons toen over de streep.”

“Mijn vrouw is huisarts. Haar CareConnect-software werkte al langer met eFact en daar was ik jaloers op. Toen eFact ook in de software voor kinesitherapeuten beschikbaar werd, was ik er dus als kippen bij.”

“Robin en ik zijn beiden geconventioneerd: ongeveer 80% van onze facturen verloopt via de mutualiteit. Dat was tot voor kort omslachtig en tijdrovend. Maar sinds we proefdraaien met eFact is factureren veel eenvoudiger. Ermee werken is echt een droom. Vroeger moesten we 3 maanden op ons geld wachten. Nu stort de mutualiteit elke week.”

Stijn Van Damme

“Vroeger moesten we 3 maanden op ons geld wachten.
Met eFact stort de mutualiteit elke week.”


-Stijn Van Damme, kinesist

 

Ook voordelen voor de patiënt

Stijn: “Ook voor onze patiënten is eFact een zegen. Zij hoeven niet langer grote bedragen voor te schieten. Het grote voordeel van eFact is dat het de betaling door de patiënt en de mutualiteit netjes van elkaar scheidt. Beide kunnen nu ook onafhankelijk van elkaar gefactureerd worden. Zo kan ik wekelijks factureren aan de mutualiteit, terwijl patiënten vaak pas na een reeks van negen sessies aan mij betalen.”

“Patiënten betalen nu slechts € 6,25 per keer of € 56,25 na 9 beurten. Dat behapbare bedrag rekenen we af via Bancontact of Wero. De tijd dat ze na 9 sessies € 300 moesten betalen om er later € 250 van terug te trekken is gelukkig voorbij. Zo komt de vraag om per keer af te rekenen nog zelden voor. Dat scheelt weer een slok op de administratieve borrel.”

Stijn Van Damme

“Patiënten hoeven niet langer grote bedragen voor te schieten.”

-Stijn Van Damme, kinesist

 

Nauwelijks nog administratie

Wat er nog overschiet qua administratie? “Weinig”, glimlacht Stijn. “Elke avond registreer ik alle patiënten uit de afsprakentool die effectief kwamen opdagen. Dat gebeurt met één druk op de knop per patiënt. Elke donderdagavond factureer ik vervolgens alles aan de mutualiteit.”

“Die taken kosten me 10 minuten per dag en 5 minuten extra op donderdag. Veel meer administratie komt er niet bij kijken. Een week later staat het geld al op mijn rekening. Dat was vroeger ondenkbaar.”

Toch draait de praktijk nog niet helemaal papierloos: “Het fysieke voorschrift is nog niet uitgestorven. De patiënt komt er nog steeds mee aandraven. Wij scannen het voorschrift met onze smartphone, waarna alles digitaal in het systeem zit. Ik hou die voorschriften nadien nog allemaal bij, maar eigenlijk is dat niet meer nodig.”

Stijn Van Damme

“Na een week staat het geld al op mijn rekening. Dat was vroeger ondenkbaar.”

-Stijn Van Damme, kinesist

 

Mag het iets meer zijn?

Stijn somde al heel wat voordelen op van eFact. Toch voegt hij er nog een verrassende potentiële pro aan toe: “Ik vind – net als veel collega’s – dat kinesisten in de conventie ietwat onderbetaald worden. Maar de eFact-functie kan er straks misschien voor zorgen dat we iets meer gaan verdienen.”

“De voorbije jaren zijn de tarieven die door de mutualiteit worden terugbetaald wel een paar keer geïndexeerd”, legt Stijn uit. “Maar het deel dat de patiënt zelf betaalt, bleef al die tijd onaangeroerd. Die eigen bijdrage bedraagt al jaren € 6,25 per sessie.”

“Nu patiënten het totale kostenplaatje niet langer hoeven voor te financieren, kan je dat bedrag volgens mij makkelijk optrekken naar bijvoorbeeld € 7, zonder dat ze dat echt in hun portemonnee voelen. Kinesitherapie is vandaag spotgoedkoop voor de patiënt. Een Duvel op café kost tegenwoordig bijna evenveel.”

Stijn Van Damme

“CareConnect Physiotherapist is volledig afgestemd op de specifieke werking van de kinesitherapeut.”

-Stijn Van Damme, kinesist

 

Snelle evolutie

Of Stijn dan nog verbeterpunten ziet voor CareConnect Physiotherapist? Jazeker. “De communicatie tussen arts en kinesist kan beter. Mijn vrouw – die dus huisarts is – kan me nog altijd geen digitaal voorschrift bezorgen, terwijl ze dat wel al naar apothekers kan sturen. Een manier om via de software berichten naar andere zorgverleners te sturen zou trouwens ook handig zijn.”

Tenslotte blikt Stijn even terug naar eind 2023, toen hij met CareConnect Physiotherapist begon. “Net na de lancering merkte je nog dat de tool voortkwam uit een toepassing die eerst voor huisartsen werd ontwikkeld. Zo hebben artsen het over ‘zorg’, terwijl kinesisten vaker van een ‘pathologie’ spreken. Een huisarts vertrekt vanuit zijn to-dolijst, een kinesist vanuit zijn agenda. Bovendien hebben huisartsen doorgaans veel meer patiëntinformatie nodig dan wij.”

“Maar vandaag is CareConnect Physiotherapist volledig afgestemd op de specifieke werking van de kinesitherapeut, inclusief het juiste taalregister. Het verschil met eind 2023 is duidelijk merkbaar. Ik vind het mooi om zien hoe de software steeds beter wordt.”

Vraag een demo aan