Je digitale tandartspraktijk inrichten: 3 tips van een interieurexpert

Digitalisering heeft niet alleen een impact op de workflow in je tandartspraktijk, maar ook op de inrichting van je kabinet. Wil je nieuwe technologieën optimaal op elkaar afstemmen, dan komt daar flink wat denkwerk bij kijken. Hoe pak je dat precies aan? Koen Wittevrongel van TPM, een interieurbureau dat zich specialiseert in tandartskabinetten, deelt zijn tips.

1. Zoek naar een partner met ervaring

Iemand die een tandartspraktijk inricht, moet weten hoe een tandarts werkt, zowel op het vlak van ergonomie als functionaliteit. Aan tandheelkunde zijn immers specifieke behoeften verbonden. Waar is er bijvoorbeeld perslucht of warm water nodig? Hoe installeer je een amalgaanafscheider bij de afzuigtechniek van een tandartsstoel? En aan welke voorwaarden moet een sterilisatieruimte voldoen?

Bovendien heeft ook digitalisering een impact op de inrichting van je kabinet. Zo verloopt de bediening van een tandartsstoel steeds vaker via de server. En je moet ruimte voorzien voor digitale 3D-scanners, die duidelijk aan een opmars bezig zijn. Zowat elke tandarts wil vandaag ook verschillende schermen in zijn praktijk. Wil je daarnaast de telefonie en parlofonie bedienen vanop je stoel, zodat je een behandeling niet moet onderbreken, dan moeten alle kabels juist gelegd worden.

Om al die elementen helder in kaart te brengen en correct toe te passen, is ervaring in de inrichting van een tandartspraktijk een absolute must. Beroep je daarom op een partner met de nodige expertise.

Tip!

Idealiter heeft niet alleen je interieurbureau, maar ook je IT- en softwareleverancier ervaring met het inrichten van tandartskabinetten. Ik heb het al vaker gezien: een project heeft het meeste kans op slagen als alle betrokken partners al projecten voor tandartsen hebben gerealiseerd.

 

2. Betrek je leveranciers zo vroeg mogelijk bij de inrichting

Heb je de juiste partners gevonden? Betrek die dan zo snel mogelijk bij je project. De keuze voor een bepaalde loodgieter of elektricien laat je beter aan een ervaren bureau over. Soms hebben tandartsen zelf al een vakman ingeschakeld die bijvoorbeeld hun nieuwe badkamer installeerde. Maar een woning en tandartspraktijk liggen mijlenver uiteen. Werkt de vakman voor het eerst aan een tandartskabinet, dan kost het vaak heel wat extra tijd en energie om zo’n project tot een goed einde te brengen.

Daarnaast is het cruciaal dat je een interieurarchitect inschakelt vóór je dentale apparatuur aanschaft. De kans is reëel dat zij nauw samenwerken met verschillende leveranciers van medische toestellen. Daardoor kennen ze de specificaties van een bepaalde tandartsstoel of scanner en kunnen ze daar meteen rekening mee houden. Doordat ze geen informatie meer moeten opvragen, winnen ze flink wat tijd.

 

3. Denk op lange termijn

Vandaag is het budgettair misschien onmogelijk om alle nieuwste snufjes aan te schaffen. Maar toch sta je best even stil bij welke technologieën je in de toekomst wil gebruiken. Zo kan je bijvoorbeeld al perslucht en water in het plafond voorzien. Op die manier schakel je makkelijk over naar een stoel met een hangende unit. Of je zorgt al voor een wachtbuis van de stoel naar een pc, zodat je in de toekomst vlot nieuwe beeldvormingstechnieken kan gebruiken. Maak je vandaag die denkoefening, dan pluk je daar de komende jaren de vruchten van.

Leestip!

➡️ Welke digitale technologieën gebruiken tandartsen anno 2021?

 

Het besluit

De sleutel tot succes bij de inrichting van een digitale tandartspraktijk? Zoek ervaren partners en schakel die zo vroeg mogelijk in. Als je je omringt met professionele partners voor je inrichting, software, IT en dentale apparatuur, heb je de beste kans dat je digitaal kabinet binnen de vooropgestelde termijn wordt opgeleverd, op een vakkundige manier. Zo besluit Koen Wittevrongel van TPM.

 

New call-to-action