Elektronisch factureren in derde betaler als tandarts: hoe werkt dat?

Frederik De Smedt
Oct 29, 2021 8:00:00 AM
2 min leestijd

Als tandarts hou je graag de focus op de zorg van de patiënt en streef je naar een efficiënte administratie. Stap af van het papierwerk en kies voor het elektronisch factureren in derde betaler (eFact). Jouw voordelen? Je verzendt moeiteloos alle info naar de mutualiteit én geniet van een terugbetaling binnen enkele dagen.

Wat is eFact?

eFact is een eHealth-dienst die toelaat om via jouw softwarepakket elektronisch te factureren aan de mutualiteiten. Je verstuurt nog steeds je getuigschriften naar de mutualiteit, maar je hoeft hiervoor niet meer met je papieren naar de post, want alles gebeurt volledig elektronisch, wat volgende voordelen biedt:

  • Moeiteloos en in één klik verzenden
  • Eenvoudige opvolging
  • Verwerking en terugbetaling door de mutualiteiten binnen enkele dagen

CareConnect Dentist is een softwarepakket voor tandartsen dat je begeleidt vanaf het maken van het elektronisch getuigschrift tot aan jouw betaalde factuur. Benieuwd hoe dit in zijn werk gaat? Lees dan zeker verder.

Hoe vermijd ik weigeringen?

De derdebetalersregeling mag je niet zomaar toepassen, want er gelden voorwaarden en regels met betrekking tot de behandelingen en de patiënt. Lees alle info op de website van het RIZIV.

Laat de praktijksoftware, zoals CareConnect Dentist, je hierbij assisteren, zodat je meer zekerheid hebt op de terugbetaling.

  1. Zo weet je door het automatisch opvragen van de verzekerbaarheid, onmiddellijk of de regeling derde betaler van toepassing is.
  2. Daarnaast kan je bij het aanmaken van het getuigschrift de juiste tarieven opvragen bij de mutualiteit via de dienst eTar.

Met deze 2 kleine stappen minimaliseer je de kans op geweigerde getuigschriften.

Facturen verzenden? CareConnect doet het voor jou.

Elektronisch factureren in derde betaler heeft als voordeel dat je steeds de status van de factuur kan opvolgen in je softwarepakket.

👉 Hiervoor heeft het eFact overzichtsscherm in CareConnect een logische opbouw volgens het verloop van de facturatieflow: van “Verzendingsklaar” tot "Afgewerkt”, waar je alle betaalde facturen terugvindt.

👍 Het verzenden van de facturen kan je overlaten aan CareConnect met de functionaliteit ‘automatisch verzenden’. Zo verstuur je wekelijks en helemaal automatisch jouw facturen naar de mutualiteit. Hiernaast voorzien we ook de mogelijkheid om met slechts één klik de facturatie zelf uit te voeren wanneer je maar wil.

Toch een weigering?

Geen nood, je kan dit eenvoudig opvolgen. Wanneer een getuigschrift of factuur is geweigerd door de mutualiteit, weet je meteen aan de hand van de foutboodschap welke actie je moet ondernemen om dit te corrigeren. CareConnect begeleidt je ook hier bij elke stap van de correctieflow.

Conclusie

Twijfel niet langer om te starten met elektronische facturatie in derde betaler! Je vermijdt heel wat administratie en geniet van een snelle terugbetaling.

Ook makkelijk elektronisch factureren? 

CareConnect Dentist is ons allesomvattende softwaresysteem voor het beheer van je digitale tandartspraktijk. Met eFact factureer je eenvoudig je behandelingen in derde betaler, waardoor de administratielast daalt en je meer tijd hebt voor wat echt telt: de zorg voor jouw patiënten.

Meer weten? Ontdek CareConnect Dentist hier. Of contacteer één van onze account managers.

Nieuwe call-to-action

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Nog geen reacties

Laat ons weten wat jij denkt.