Software en hardware in je tandartspraktijk: wat heb je nodig?

Met de intrede van eHealth sloeg de Belgische gezondheidssector pas echt aan het digitaliseren. Jouw tandartspraktijk kan daarin niet achterblijven. Dit zijn de must-haves van een moderne praktijk.

1. Software: het hart van een moderne praktijk

In een hedendaagse praktijk is een softwarepakket, zoals CareConnect Dentist, niet meer weg te denken. Je kan ermee registreren, voorschrijven, geautomatiseerd tariferen, digitale beelden analyseren en verwerken, maar ook communiceren met andere zorgverleners, ziekenhuizen en patiënten.

Om van performante software te kunnen spreken, moet ze aan twee eigenschappen voldoen:

  • Gebruiksvriendelijkheid: kwalitatieve software voldoet aan de huidige noden van zorgverleners én verplichtingen vanuit de overheid. Een elektronisch medisch dossier (EMD) leidt jou door de te volgen stappen, maar jij behoudt de controle. Achter de software schuilt een team dat dag in, dag uit meedenkt over hoe jij de applicatie gebruikt en het product op jouw job afstemt.

  • Veiligheid: met de General Data Protection Regulation – kortweg GDPR – legde Europa in 2018 de spelregels vast om persoonsgegevens te beschermen. Belangrijk is dat je software en softwareprovider daaraan voldoen. Wil je op zeker spelen, vraag dan even na welke acties de provider nam om GDPR-conform te zijn.

2. De features: afgestemd op jouw werkproces

Hedendaagse software bestaat uit meerdere modules. Bepaal op voorhand de onmisbare features om je job als tandarts uit te oefenen, en welke eerder nice-to-have zijn. Dit zijn de belangrijkste:

  • Het elektronisch medisch dossier (EMD) is de software die je gebruikt om patiëntengegevens te registreren en te verwerken, maar ook uitgevoerde en/of geplande behandelingen overzichtelijk en gestructureerd bij te houden.

  • De voorbije jaren werd het klassieke papieren voorschrift geleidelijk aan vervangen door het elektronische voorschrift (Recip-e). Sinds 2020 is het elektronisch voorschrift zelfs verplicht voor tandartsen. Je stelt zo’n voorschrift – met een uniek voorschriftnummer – op via je EMD, waarna je het naar het platform Recip-e stuurt. Daar kan de apotheker het ophalen wanneer de patiënt naar het geneesmiddel vraagt – al dan niet via een digitaal gezondheidsportaal.

  • Via eTar ga je per behandeling na wat het terugbetalingstarief is waarop je patiënt recht heeft. Dat hangt af van welke behandelingen al eerder geattesteerd werden bij de patiënt, maar ook van de verzekerbaarheid en de status van de patiënt in het mondzorgtraject.

  • Dankzij elektronisch attesteren (eAttest) stuur je het getuigschrift voor verstrekte hulp elektronisch door naar het ziekenfonds van de patiënt. Dat doe je via de dienst ‘eAttest’ van het platform MyCareNet. De patiënt zelf betaalt je op het einde van het bezoek nog steeds het volledige honorarium, inclusief het bedrag dat de mutualiteit terugbetaalt maar geniet hierbij wel van het feit dat er nadien geen bijkomende actie vereist is. Bij wijze van spreken staat dit terug te betalen bedrag bij thuiskomst reeds op de rekening. Deze functionaliteit heeft dan ook een belangrijke impact op de vlotte zorgbeleving van de patiënt.

  • Als tandarts kun je je facturaties in de derdebetalersregeling elektronisch invoeren voor consultaties, huisbezoeken en technische verstrekkingen. Dit doe je via eFact, de elektronische derde betaler.

  • Met een online agenda kunnen je patiënten zelf een afspraak boeken en beheren. Jij kan aangeven welke tijdslots mogelijk zijn. Een automatische herinnering via e-mail of sms houdt je patiënt op de hoogte. Maar ook voor jezelf is een slimme online agenda handig. Zo plan je je werk flexibel in en heb je je work-lifebalans altijd onder controle.

  • Slimme software integreert je verschillende digitale beeldverwerkings-systemen en verhoogt de kwaliteit van radiografieën. Deze integratie zorgt er daarenboven voor dat de patiëntinformatie rechtstreeks gekoppeld wordt aan deze beelden en je ze later heel makkelijk terugvindt in het patiëntendossier voor verder gebruik.

Verschillende communicatietools, een digitaal wachtkamerbeheer, koppelingen met betaalsystemen zoals Viva Wallet en/of een patiëntenportaal zijn meestal aanvullende features in je softwarepakket.

Online gezondheidsportaal

Digitalisering ondersteunt de dialoog. Een voorbeeld hiervan is Helena, een gratis digitaal gezondheidsportaal voor patiënten. Via Helena kan je op een veilige, digitale manier communiceren en documenten delen met patiënten.

 

3. Hardware verbindt alle losse elementen en zorgt voor een correcte diagnose

In een volledig digitale praktijk zijn alle toestellen en technologieën aan elkaar gekoppeld en geïntegreerd. Hou dus bij de aankoop van je software ook rekening met welke hardware je eventueel nog ontbreekt:

  • servers en netwerkoplossingen
  • printers en scanners
  • desktops, laptops en tablets
  • veiligheidstoepassingen

Corilus ondersteunt jou met de juiste hardware.

Ontdek het op onze webshop!

Daarnaast is diagnose een belangrijk onderdeel van tandheelkunde en de juiste apparatuur is hierbij essentieel:

  • Intraorale röntgenapparatuur: nodig voor gedetailleerde tandheelkundige beelden.
  • Panoramische röntgenapparaten (OPG): voor een overzicht van het volledige gebit en kaak.
  • Cone Beam Computed Tomography (CBCT): voor 3D-beelden, onmisbaar bij implantologie.
  • Intraorale scanners: handig voor het maken van digitale afdrukken.

Digitalisering is intussen de norm in een tandartspraktijk, ook op het vlak van beeldvorming. Maar welke apparaten en technologieën zijn er tegenwoordig beschikbaar? En wanneer kies je welk toestel?

Ontdek ons sterk aanbod in digitaal beeldvormings-apparatuur!

 

Nieuwe call-to-action