Software en hardware in je tandartspraktijk: wat heb je nodig?
Met de intrede van eHealth sloeg de Belgische gezondheidssector pas echt aan het digitaliseren. Jouw tandartspraktijk kan daarin niet achterblijven. Dit zijn de must-haves van een moderne praktijk.
1. Software: het hart van een moderne praktijk
In een hedendaagse praktijk is software niet meer weg te denken. Je kan ermee registreren, voorschrijven, geautomatiseerd tariferen, digitale beelden analyseren en verwerken, maar ook communiceren met andere zorgverleners, ziekenhuizen en patiënten.
Om van performante software te kunnen spreken, moet ze aan twee eigenschappen voldoen:
- Gebruiksvriendelijkheid: kwalitatieve software voldoet aan de huidige noden van zorgverleners én verplichtingen vanuit de overheid. Een elektronisch medisch dossier (EMD) leidt jou door de te volgen stappen, maar jij behoudt de controle. Achter de software schuilt een team dat dag in, dag uit meedenkt over hoe jij de applicatie gebruikt en het product op jouw job afstemt.
- Veiligheid: met de General Data Protection Regulation – kortweg GDPR – legde Europa in 2018 de spelregels vast om persoonsgegevens te beschermen. Belangrijk is dat je software en softwareprovider daaraan voldoen. Wil je op zeker spelen, vraag dan even na welke acties de provider nam om GDPR-conform te zijn.
2. De features: afgestemd op jouw werkproces
Hedendaagse software bestaat uit meerdere modules. Bepaal op voorhand de onmisbare features om je job als tandarts uit te oefenen, en welke eerder nice-to-have zijn. Dit zijn de belangrijkste:
- Het elektronisch medisch dossier (EMD) is de software die je gebruikt om patiëntengegevens te registreren en te verwerken, maar ook uitgevoerde en/of geplande behandelingen overzichtelijk en gestructureerd bij te houden.
- Via eTar ga je per behandeling na wat het terugbetalingstarief is waarop je patiënt recht heeft. Dat hangt af van welke behandelingen al eerder geattesteerd werden bij de patiënt, maar ook van de verzekerbaarheid en de status van de patiënt in het mondzorgtraject.
- De voorbije jaren werd het klassieke papieren voorschrift geleidelijk aan vervangen door het elektronische voorschrift (Recip-e). Sinds 2020 is het elektronisch voorschrift zelfs verplicht voor tandartsen. Je stelt zo’n voorschrift – met een uniek voorschriftnummer – op via je EMD, waarna je het naar het platform Recip-e stuurt. Daar kan de apotheker het ophalen wanneer de patiënt naar het geneesmiddel vraagt – al dan niet via een digitaal gezondheidsportaal.
- Dankzij elektronisch attesteren (eAttest) stuur je het getuigschrift voor verstrekte hulp elektronisch door naar het ziekenfonds van de patiënt. Dat doe je via de dienst ‘eAttest’ van het platform MyCareNet. De patiënt zelf betaalt je op het einde van het bezoek nog steeds het volledige honorarium, inclusief het bedrag dat de mutualiteit terugbetaalt maar geniet hierbij wel van het feit dat er nadien geen bijkomende actie vereist is. Bij wijze van spreken staat dit terug te betalen bedrag bij thuiskomst reeds op de rekening. Deze functionaliteit heeft dan ook een belangrijke impact op de vlotte zorgbeleving van de patiënt.
- Met een online agenda kunnen je patiënten zelf een afspraak boeken en beheren. Jij kan aangeven welke tijdslots mogelijk zijn. Een automatische herinnering via e-mail of sms houdt je patiënt op de hoogte. Maar ook voor jezelf is een slimme online agenda handig. Zo plan je je werk flexibel in en heb je je work-lifebalans altijd onder controle.
- Slimme software integreert je verschillende digitale beeldverwerkings-systemen en verhoogt de kwaliteit van radiografieën. Deze integratie zorgt er daarenboven voor dat de patiëntinformatie rechtstreeks gekoppeld wordt aan deze beelden en je ze later heel makkelijk terugvindt in het patiëntendossier voor verder gebruik.
Verschillende communicatietools, een digitaal wachtkamerbeheer, koppelingen met betaalsystemen en/of een patiëntenportaal zijn meestal aanvullende features in je softwarepakket.
Online gezondheidsportaal
Digitalisering ondersteunt de dialoog. Een voorbeeld hiervan is Helena, een gratis digitaal gezondheidsportaal voor patiënten. Via Helena kan je op een veilige, digitale manier communiceren en documenten delen met patiënten.
Via Helena kan je ook berichten sturen naar patiënten en videoconsultaties opzetten. En dat volledig volgens de GDPR-richtlijnen. De info over de consultaties wordt bijgehouden in het EMD, de consultaties zelf worden niet opgenomen.
3. Hardware verbindt alle losse elementen
In een volledig digitale praktijk zijn alle toestellen en technologieën aan elkaar gekoppeld en geïntegreerd. Hou dus bij de aankoop van je software ook rekening met welke hardware je eventueel nog ontbreekt:
- servers en netwerkoplossingen
- printers en scanners
- desktops, laptops en tablets
- veiligheidstoepassingen
- digitale apparaten: RX-generatoren, fosforsystemen, OPG 2D- en 3D-toestellen, intra-orale camera’s, 3D-mondscanners …
Tip!
Kies een leverancier die je ondersteunt in soft- én hardware. Op die manier zijn die beter geconnecteerd en heb je – in geval van problemen – één gekend, centraal aanspreekpunt.
Je merkt het: bij een zelfstandigencarrière komen tal van juridische en praktische aspecten kijken. Hoe word je zelfstandige? En hoe kies je de juiste software?
Ons gratis e-book ‘Starten als zelfstandig tandarts’ vormt alvast het ideale vertrekpunt.