Digitale versnelling in de woonzorgsector: neveneffect van corona?
De coronacrisis dwong de woonzorgsector om haar aanpak radicaal en snel aan te passen. Dat vroeg niet alleen een tomeloze inzet van elke zorgmedewerker, maar ook een digitale versnelling. Idealiter voltrekt die zich op vier vlakken.
1. Videoconsultaties: vanop afstand en veilig
Door de coronacrisis kwam het draagvlak voor teleconsultaties in een stroomversnelling. Zo keurde het Riziv twee nomenclatuurcodes goed voor consultaties zonder lichamelijk onderzoek, waaronder een telefonische of virtuele consultatie bij een vermoeden van een coronabesmetting.
Videoconsultaties – waarbij de arts de resident hoort én ziet – vormen een goed alternatief voor praktijk- en huisbezoeken. Doordat de arts en resident niet fysiek in dezelfde ruimte zitten, is er geen risico op besmetting. Daarnaast bieden videoconsultaties de mogelijkheid om gemakkelijker en sneller opvolggesprekken in te plannen.
2. Contact dankzij digitale communicatie
De epidemie illustreerde hoe belangrijk digitale communicatie is, bijvoorbeeld in assistentiewoningen. Een digitaal gezondheidsplatform zoals Helena helpt de resident alvast om zijn eigen zorgbeeld beter te begrijpen. Hij vindt er een overzicht van zijn medische voorgeschiedenis, vaccinaties, medicatievoorschriften en voorschriften van kinesitherapeuten.
Telkens er een nieuw document beschikbaar is, krijgt de bewoner een notificatie. Vervolgens kan hij zijn digitaal voorschrift doorsturen naar de apotheker en geneesmiddelen laten reserveren. Zodra zijn artikelen beschikbaar zijn, ontvangt de resident een bericht of e-mail.
Vaak wil ook de familie van de resident nauw betrokken blijven. Ook daaraan komt Helena tegemoet. Via het platform kan je woonzorgcentrum – met de nodige toestemming en mandaten – veilig communiceren met de familie van een resident over zijn zorg en medicatie.
3. Teamwork digitaal
Intussen helpen digitale tools je zorgmedewerkers beter met elkaar communiceren en samenwerken. Met een digitale mobiele assistent ziet elk teamlid meteen wat er op zijn planning staat. De zorgregistratie kan op een tablet gemakkelijk op de kamer gebeuren en is zo nauwkeuriger.
En niet vergeten: door digitaal te registreren, is er geen sprake meer van schriftelijke administratie achteraf. Je vinkt uitgevoerde taken makkelijk af, waardoor iedereen ziet welke taken er nog overblijven.
4. Dataverzameling om besmettingen te beperken
Eén van de strijdmiddelen tegen het virus zijn data. Heel wat landen en organisaties gebruiken die immers om de uitbraak en de verspreiding van het virus in kaart te brengen en in te dammen. Maar de beschikbaarheid van data, zoals lichaamstemperatuur, helpt ook zorgverleners om het virus in een vroeg stadium te herkennen en snel actie te ondernemen.
Wat brengt de toekomst?
De voorbije maanden heeft de gezondheidszorg een ongekende evolutie doorgemaakt. De digitale versnelling is slechts een van de verschillende trends die de ouderenzorg momenteel doormaakt. Welke andere uitdagingen, evoluties en tools op je afkomen? Ontdek het in ons gratis e-book ‘De ouderenzorg van morgen’.