Praktijkpremie 2020 voor huisartsen: Alle voorwaarden, hoeveel bedraagt de premie en hoe aanvragen?

Als huisarts kom je in aanmerking voor een geïntegreerde praktijkpremie. De premie geldt als tegemoetkoming voor de aankoop van software, het gebruik van e-diensten en als ondersteuning voor de werking binnen jouw praktijk.

Je kan de geïntegreerde praktijkpremie 2020 sinds 19 juli 2021 aanvragen. We vertellen jou hoeveel de premie bedraagt, lijsten de voorwaarden op, en leggen je uit hoe je deze kan aanvragen.

Hoeveel bedraagt de premie?

Ben je HAIO, dan is de enige voorwaarde dat je een aanvaard softwarepakket gebruikt. Je hebt in dat geval recht op 800 euro.

Als huisarts is het bedrag afhankelijk van onderstaande voorwaarden. Hoe meer je deze e-diensten gebruikt, hoe hoger het bedrag van jouw premie zal zijn. Je dient minimum aan 6 van de 10 parameters te voldoen. Afhankelijk van jouw situatie, varieert het bedrag van de premie van € 1.000 tot € 6.000

Voorwaarden

1. Recip-e

Je verstuurde in het 2e semester van 2020 minstens 25% van jouw geneesmiddelenvoorschriften via Recip-e. 

2. Hoofdstuk IV 

Je diende in het 2e semester van 2020 minstens 50% van jouw aanvragen van terugbetaling van geneesmiddelen hoofdstuk IV in via de dienst “Hoofdstuk IV” van MyCarenet.

3. eFact 

Je of jouw mandataris factureerde in het 2e semester van 2020 minstens 20% van jouw raadplegingen voor patiënten met recht op verhoogde tegemoetkoming via de dienst ‘eFact’ van MyCarenet

Opgelet: dit criterium telt niet mee als je in een medisch huis werkt dat een akkoord voor forfaitaire betaling heeft gesloten.

4. Informed Consent

Voor minstens 25% van de patiënten waarvoor je in 2020 een GMD-honorarium hebt ontvangen, is uiterlijk op 31 december 2020 een geïnformeerde toestemming geregistreerd via het eHealth-platform (door jezelf, de patiënt of een andere zorgverlener).

5. SumEHR

De verhouding tussen het totaal aantal verschillende patiënten waarvoor je uiterlijk op 31 december 2020 een SUMEHR hebt opgeladen via de digitale platformen Vitalink, RSW of Abrumet en het aantal patiënten waarvoor je in 2020 een GMD-honorarium hebt ontvangen, bedraagt minstens 25 %.

6. eGMD

Tijdens 2020 gebruikte je MyCareNet voor het elektronische beheer van jouw GMD-honoraria.

Opgelet: dit criterium telt niet mee als je in een medisch huis werkt dat een akkoord voor forfaitaire betaling heeft gesloten.

7. Medicatieschema

Tijdens het tweede semester van 2020 creëerde je of paste je minstens 5 medicatieschema's aan.

8. CEBAM evidence linker

Tijdens het 2e semester van 2020 gebruikte je minstens 5 keer de CEBAM evidence linker (via login).

9. eAttest

Tijdens het 2e semester van 2020 diende je minstens 5% van jouw raadplegings-getuigschriften in via de dienst "e-Attest" van MyCarenet.

Opgelet: dit criterium telt niet mee als je in een medisch huis werkt dat een akkoord voor forfaitaire betaling heeft gesloten.

10. Evaluatie van de handicap - FOD Sociale Zekerheid

Tijdens 2020 gebruikte je minstens 3 keer het elektronisch formulier “Evaluatie van de handicap – FOD Sociale Zekerheid” voor het versturen van medische informatie naar de FOD Sociale Zekerheid (DG Personen met een handicap) > meer info over de procedure.

Jouw praktijkpremie 2020 aanvragen, waar en wanneer?

De premie 2020 kan je vanaf 19 juli 2021 (t.e.m. 31 oktober 2021) aanvragen, de premie 2021 vanaf juli 2022. Dit kan net zoals de vorige jaren online via de module 'Mijn premieaanvragen' van de MyRiziv-toepassing.

UPDATE: Omwille van de COVID-19-crisis wordt de MyRiziv-aanvraagmodule voor de geïntegreerde praktijkpremie 2020 opnieuw geopend. Heb je je premie dus nog niet aangevraagd, dan krijg je een nieuwe kans tot 31 december 2021.

Een gedetailleerde handleiding voor de aanvraag van je geïntegreerde praktijkpremie 2020 vind je in de CareConnect Manual

 

Bron: RIZIV