Praktijkpremie 2021 voor huisartsen: identieke voorwaarden als premie 2020

Als huisarts kom je in aanmerking voor een geïntegreerde praktijkpremie. De premie geldt als tegemoetkoming voor de aankoop van software, het gebruik van e-diensten en als ondersteuning voor de werking binnen jouw praktijk.

De voorwaarden voor de geïntegreerde praktijkpremie 2021 zijn reeds bekend en zijn identiek aan de voorwaarden van 2020. Je zal de premie kunnen aanvragen vanaf midden juli 2022. Voor de duidelijkheid geven we hieronder een overzicht van hoeveel de premie bedraagt, lijsten de voorwaarden op, en leggen je uit hoe je deze kan aanvragen.

Hoeveel bedraagt de premie?

Ben je HAIO, dan is de enige voorwaarde dat je een aanvaard softwarepakket gebruikt. Je hebt in dat geval recht op 800 euro.

Als huisarts is het bedrag afhankelijk van onderstaande voorwaarden. Hoe meer je deze e-diensten gebruikt, hoe hoger het bedrag van jouw premie zal zijn. Je dient minimum aan 6 van de 10 parameters te voldoen. Afhankelijk van jouw situatie, varieert het bedrag van de premie van € 1.000 tot € 6.000

Voorwaarden

1. Recip-e

Je verstuurde in het 2e semester van 2021 minstens 25% van jouw geneesmiddelenvoorschriften via Recip-e. 

2. Hoofdstuk IV 

Je diende in het 2e semester van 2021 minstens 50% van jouw aanvragen van terugbetaling van geneesmiddelen hoofdstuk IV in via de dienst “Hoofdstuk IV” van MyCarenet.

3. eFact 

Je of jouw mandataris factureerde in het 2e semester van 2021 minstens 20% van jouw raadplegingen voor patiënten met recht op verhoogde tegemoetkoming via de dienst ‘eFact’ van MyCarenet

Opgelet: dit criterium telt niet mee als je in een medisch huis werkt dat een akkoord voor forfaitaire betaling heeft gesloten.

4. Informed Consent

Voor minstens 25% van de patiënten waarvoor je in 2021 een GMD-honorarium hebt ontvangen, is uiterlijk op 31 december 2021 een geïnformeerde toestemming geregistreerd via het eHealth-platform (door jezelf, de patiënt of een andere zorgverlener).

5. SumEHR

De verhouding tussen het totaal aantal verschillende patiënten waarvoor je uiterlijk op 31 december 2021 een SUMEHR hebt opgeladen via de digitale platformen Vitalink, RSW of Abrumet en het aantal patiënten waarvoor je in 2021 een GMD-honorarium hebt ontvangen, bedraagt minstens 25 %.

6. eGMD

Tijdens 2021 gebruikte je MyCareNet voor het elektronische beheer van jouw GMD-honoraria.

Opgelet: dit criterium telt niet mee als je in een medisch huis werkt dat een akkoord voor forfaitaire betaling heeft gesloten.

7. Medicatieschema

Tijdens het tweede semester van 2021 creëerde je of paste je minstens 5 medicatieschema's aan.

8. CEBAM evidence linker

Tijdens het 2e semester van 2021 gebruikte je minstens 5 keer de CEBAM evidence linker (via login).

9. eAttest

Tijdens het 2e semester van 2021 diende je minstens 5% van jouw raadplegings-getuigschriften in via de dienst "e-Attest" van MyCarenet.

Opgelet: dit criterium telt niet mee als je in een medisch huis werkt dat een akkoord voor forfaitaire betaling heeft gesloten.

10. Evaluatie van de handicap - FOD Sociale Zekerheid

Tijdens 2021 gebruikte je minstens 3 keer het elektronisch formulier “Evaluatie van de handicap – FOD Sociale Zekerheid” voor het versturen van medische informatie naar de FOD Sociale Zekerheid (DG Personen met een handicap) > meer info over de procedure.

Jouw praktijkpremie 2021 aanvragen, waar en wanneer?

De premie 2021 kan je vanaf midden juli 2022 (vermoedelijk t.e.m. 31 oktober 2022) aanvragen. Dit kan net zoals de vorige jaren online via de module 'Mijn premieaanvragen' van de MyRiziv-toepassing.

Bron: RIZIV