Tijdelijke licentie versus vervangingsmodule in CareConnect: wanneer gebruik je wat?

Enkel jij hebt toegang tot de data in je persoonlijke CareConnect General Practitioner-account. Maar wat als je je gegevens toch tijdelijk wil delen met een collega? Wel, er zijn twee mogelijkheden: je kan de vervangingsmodule activeren of een tijdelijke gebruiker toevoegen.

De vervangingsmodule activeren

Ga je met vakantie of ben je om een andere reden een tijdje niet beschikbaar? Dan kan je een collega-arts toegang geven tot je dossiers in CareConnect via de vervangingsmodule.

De voorwaarde hier is dat die persoon ook al een CareConnect General Practitioner-account heeft.

Hoe activeer je de vervangingsmodule?

  1. Open de vervangingsmodule: ga naar je accountinstellingen via het tandwiel in het menu en klik onder ‘Gebruikersbeheer’ op ‘Vervanging'.
  2. Voeg een nieuwe vervanging toe: klik op ‘Nieuw’ in het submenu en voer de periode van je vervanging in.
  3. Selecteer je vervanger: zoek je vervanger op naam, praktijk of RIZIV-nummer.
           Opgelet met praktijken!
    Geef je een praktijk toegang, dan kunnen alle gebruikers van die praktijk jouw dossiers raadplegen. Je ziet de volledige gebruikerslijst zodra je een praktijk selecteert.
  4. Accepteer de betalingsvoorwaarden: voor het gebruik van de vervangingsmodule betaal je een kleine administratieve kost. Accepteer de betalingsvoorwaarden om door te gaan.
  5. Bewaar de vervanging: na het invullen van de gegevens en accepteren van de voorwaarden, kan je de vervanging in het systeem bewaren. Je vindt de nieuwe vervanging terug in je overzicht.

Ben jij de vervanger van een andere gebruiker?

Dan vind je linksboven in het menu, rechts van ‘Dossiers’, de toegangspoort tot de dossiers van je collega. De eerste keer dat je hier klikt, is de laadtijd iets langer omdat je je aanmeldt bij een andere account. Daarna verloopt alles zoals je het gewoon bent in je eigen account.

Tip: de oranje balk aan de zijkant van je scherm geeft aan dat je in een andere database dan die van jezelf werkt.

Tijdelijke gebruiker toevoegen


Krijg je tijdelijke versterking, bijvoorbeeld van een huisarts in opleiding ? Dan kan je een tijdelijke gebruiker toevoegen aan je account.

Hoe voeg je een tijdelijke gebruiker toe?

Ga naar je accountinstellingen via het tandwiel in het menu en klik onder ‘Gebruikersbeheer’ op ‘Overzicht’.

Let op: de volgende stap is verschillend voor een bekende en een nieuwe gebruiker.

  1. Bekende gebruiker
    Staat de gebruiker al in je overzicht? Selecteer dan die persoon, klik op het potloodje en kies dan voor ‘Details aanpassen’ om de gebruiker een tijdelijke licentie te geven. Je collega zal op de eerste dag van de geselecteerde periode kunnen aanmelden met zijn eID en pincode.
  2. Nieuwe gebruiker
    Staat de gebruiker nog niet in je overzicht? Klik dan op ‘Nieuw’ in het submenu om een nieuwe gebruiker toe te voegen. Doe daarna het volgende:
      • selecteer ‘Zorgverlener’ als gebruikerstype,
      • kies daaronder voor de licentie ‘tijdelijk’,
      • vul jouw facturatiegegevens in,
      • selecteer de periode van de tijdelijke licentie,
      • accepteer de voorwaarden en klik op ‘Licentie aankopen en volgende’,
      • vul de persoonlijke gegevens van de tijdelijke gebruiker aan en bewaar.

Op de eerste dag van de geselecteerde periode kan de nieuwe gebruiker zijn account activeren.

Je gegevens tijdelijk delen? In onze CareConnect-handleiding vind je alle stappen nog eens op een rij om de vervangingsmodule te activeren of een tijdelijke gebruiker toe te voegen.

Veel succes!