Apotheker Kathleen: “Helena biedt steun bij dematerialisering van het voorschrift”

Stijn De Jaeger
Sep 14, 2021 10:45:00 AM
2 min leestijd

De digitalisering van de gezondheidszorg staat niet stil. Dat ondervindt ook Kathleen Lafaut, al 30 jaar apotheker in Brugge. “De dematerialisering van het voorschrift heeft een enorme impact op apothekers. Via het digitale gezondheidsplatform Helena kunnen patiënten zelf hun voorschriften beheren.”

Digitale gezondheidszorg wordt steeds meer de norm. Kathleen: “Een uitdaging voor zorgverleners die niet digital-minded zijn. Gebruiksvriendelijke tools zijn dan ook een must. Zeker bij ingrijpende veranderingen, zoals de dematerialisering van het voorschrift die eraan komt.” 

De dematerialisering in theorie

Vanaf 15 september 2021 is de dematerialisering van het voorschrift een feit. Wel moet de voorschrijver nog het bewijs van het elektronische voorschrift afdrukken en meegeven met de patiënt, behalve als die zelf aangeeft geen bewijs nodig te hebben.

In aanloop naar 15 september heb je als apotheker sinds 1 juni 2021 toegang tot Recip-e via je apotheeksoftware. Zo kan je patiënten die zonder bewijs van elektronisch voorschrift naar je apotheek komen toch correct verder helpen. 

Patiënten beheren zelf voorschriften

En die zijn er in overvloed. Kathleen: “Veel voorschrijvers drukken standaard geen bewijs meer af. ‘De apotheker kan het voorschrift toch opvragen via Recip-e’, redeneren ze. Het gevolg: voorschriften opzoeken kost me dagelijks heel wat tijd. Terwijl ik die tijd nodig heb om patiënten correct te informeren over hun geneesmiddelen.”

“Helena biedt een antwoord op dat probleem. Zodra een zorgverlener een elektronisch voorschrift aanmaakt, is het beschikbaar op het platform. Patiënten kunnen er zelf hun voorschriften beheren en geneesmiddelen reserveren. Zo hoef ik niet langer zelf te speuren naar het voorschrift in Recip-e. Komt een patiënt zijn bestelling ophalen, dan ligt de focus volledig op informeren en adviseren. En zo hoort het ook.”

Overleg met huisartsen loont

Dagelijks melden 3.000 nieuwe patiënten zich aan op het platform. “De naam ‘Helena’ doet dan ook bij veel patiënten een belletje rinkelen, ondervindt Kathleen. “Vooral jongeren zijn snel vertrouwd met het patiëntenplatform. Ouderen hebben doorgaans wat hulp nodig om zich aan te melden, maar hebben het daarna ook vlot onder de knie.” 

“Met de folders uit het gratis startpakket help je als apotheker je patiënten eenvoudig op weg. Maar ook de huisarts speelt een belangrijke rol, weet ik door samen te werken met omliggende huisartsen. Zij kunnen patiënten stimuleren om Helena te gebruiken, en hen daarbij helpen. Patiënten weten daardoor hoe ze zelf hun voorschriften kunnen beheren en hun geneesmiddelen reserveren. Overleg plegen met de huisartsen uit je buurt werpt dus zeker vruchten af.”

Communiceren in 2 richtingen

Patiënten kunnen ook via andere platformen hun eigen voorschriften beheren. Al heeft Helena een streepje voor, vindt Kathleen: “Via Helena kunnen patiënten rechtstreeks communiceren met hun zorgverleners, en omgekeerd. Dat tweerichtingsverkeer is uniek. Daarnaast kan inloggen ook via een activatiecode, bij andere platformen gebeurt aanmelden steevast via het loggere itsme of met een kaartlezer. Daar scoort Helena toch beter dan de rest van de platformen.”

“Met Helena kunnen patiënten zelf hun voorschriften beheren en geneesmiddelen reserveren. Zo hoef ik niet langer te speuren naar het voorschrift in Recip-e en kan ik bestellingen op voorhand klaarzetten. Komt een patiënt zijn bestelling ophalen, ligt de focus volledig op informeren en adviseren.”

Kathleen Lafaut – Apotheker in Brugge

Zelf aan de slag?

Start met Helena en optimaliseer net als Kathleen jouw administratie en dienstverlening. Meer informatie vind je op onze website. Met het gratis Helena startpakket verzeker je een vlotte opstart in jouw apotheek.

 

Ook interessant:

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Nog geen reacties

Laat ons weten wat jij denkt.