Farmaceutische zorg is de toekomst, je software moet daarop afgestemd zijn
Van tarificatie en stockbeheer tot het opstellen van medicatieschema’s: met CareConnect Pharmacist maakt Bernard De Vulder zijn apotheek klaar voor morgen. De focus ligt daarbij zowel op het verbeteren van zijn processen als op de toenemende aandacht voor voortgezette farmaceutische zorg.
Wie is Bernard De Vulder?
Bernard De Vulder is de kleinzoon van de eerste apotheker in Liedekerke. Zijn grootvader startte in 1941 met de familiezaak, vervolgens namen Bernards ouders en vervolgens Bernard zelf de fakkel over van Apotheek De Vulder. In 2024 staat hij maar liefst 15 jaar in de zaak, met een team enthousiaste collega’s.
Dat hij van jongs af aan kon proeven van het vak en voortdurend met mensen in contact kwam, vindt hij cruciaal in zijn vorming tot apotheker.
Het leven zoals het is: de huisapotheek
Doorheen zijn carrière zag Bernard het beroep van apotheker stevig veranderen. “De stappen die we hebben gezet qua digitalisering zijn enorm. We evolueerden van geschreven voorschriften met koffievlekken naar identiteitskaarten waarmee gezondheidsinfo toegankelijk is”
“Bij het vak komt nu wel veel meer administratie kijken. Daarom heb je als apotheker goede tools nodig waarmee je tijd wint. Het uiteindelijke doel is toch om zo veel mogelijk aandacht aan je patiënten te besteden. Los van de zorg die we bieden, is het menselijke contact een van de belangrijkste en mooiste aspecten van de stiel.”
Leestip!
“Er heerst een verkeerde perceptie van de apotheek: wij zijn geen pillpushers. Gezondheidszorg is natuurlijk onze hoofdbezigheid, maar we zijn ook een klankbord voor veel patiënten. Als je apothekers zou volgen voor een televisiereeks, dan zou je zien dat wij ook een luisterend oor bieden aan mensen die soms maar één gesprekspartner hebben op een dag.”
“De tijd die ik win met goede tools,
investeer ik in de mensen die mijn zaak binnenstappen.”
– apotheker Bernard De Vulder
Tijds- en efficiëntiewinst
Bernard wil in de toekomst meer inzetten op voortgezette farmaceutische zorg. Omdat die visie strookte met die van Corilus, koos hij voor CareConnect Pharmacist. “Een belangrijk onderdeel van farmaceutische zorg is het opstellen en opvolgen van medicatieschema’s. Die beheer je in CareConnect Pharmacist zo eenvoudig dat je het kan doen terwijl je met een patiënt in gesprek bent.
Daarnaast is de link met Helena ook onmisbaar: zo’n gecentraliseerd portaal waarin je medicatie-info of verslagen van ziekenhuizen terugvindt, creëert snelheid en efficiëntie in ons werk.”
Hoe Helena gezondheidscommunicatie makkelijker maakt
Helena is een beveiligde omgeving voor al je medische documenten. De app zorgt ervoor dat je als patiënt op een veilige manier communiceert met je zorgverleners. Je krijgt digitaal toegang tot je medische gegevens en ontvangt alle medische documenten (voorschriften, laboresultaten, medische attesten) rechtstreeks van je arts. Bovendien reserveer je voorschriften in één klik bij je apotheker.
Meer weten? Neem een kijkje op de website van Helena.
De tijds- en efficiëntiewinst zit volgens Bernard ook in andere features. Bernard: “Wat stockbeheer betreft, maken we tegenwoordig betere prognoses van onze bestellingen. Ook tarificatie is een pak makkelijker geworden, net zoals het afhandelen van voorschriften, die we nu in grotere aantallen snel verwerken.”
De software maakt farmaceutische zorg een pak efficiënter.
Ik maak medicatieschema’s aan terwijl ik met de patiënt praat.”
– apotheker Bernard De Vulder
Een vlekkeloze installatie
Over de transitie naar CareConnect Pharmacist bestond bij Bernard best wel wat onzekerheid. “Corilus stelde me gerust en plande elk onderdeel van de conversie netjes in: van toelichting bij de tool tot het correct instellen van verschillende features. Ik ben blij dat mijn collega’s in de apotheek goed met verandering omkunnen. Ze hadden een goede klik met de mensen van Corilus en kregen een antwoord op al hun vragen.”
Vlot starten met CareConnect Pharmacist
>> Lees hoe jouw overstap naar CareConnect Pharmacist verloopt en wat je van ons mag verwachten.
“Ik dacht dat we op de dag van de switch problemen gingen krijgen, of een tijdje out of business zouden zijn. Maar op amper één dag hebben twee mensen het volledige systeem geconfigureerd en geactiveerd, inclusief de functies die eigen zijn aan onze zaak, zoals ons kortingssysteem. Een huzarenwerkje. Het resultaat mag er zijn: we zaten vanaf dag één met een stabiel programma, volledig volgens de afspraken met Corilus. We zijn enthousiast om er verder mee aan de slag te gaan. Een serieuze investering, maar elke investering die onze apotheek beter doet draaien is de goede.”
Doet CareConnect Pharmacist binnenkort ook jouw apotheek beter draaien?