Bouwen aan de apotheek van morgen: het verhaal van Denis Fonzé
Apotheker Denis Fonzé kan je gerust een influencer noemen. Sinds de ontwikkeling van de Helena-app laat hij patiënten stapsgewijs kennismaken met het gemak van een digitaal gezondheisplatform. Het Luikse Fléron, zijn gemeente, wordt zo een voortrekker in digitalisering. “Mijn klanten vinden het fantastisch om hun bestellingen en hun medische dossiers op te volgen vanuit hun living. En met Helena Pro is het ook voor mij een pak aangenamer werken.”
Wie is Denis Fonzé?
Apotheker Denis Fonzé kan je gerust een influencer noemen. Sinds de ontwikkeling van de Helena-app laat hij patiënten stapsgewijs kennismaken met het gemak van een digitaal gezondheidsplatform.
“Mijn klanten vinden het fantastisch om hun bestellingen en hun medische dossiers op te volgen vanuit hun living. En met Helena Pro is het ook voor mij een pak aangenamer werken.”
“Ik werk al een drietal jaar met Helena”, vertelt Denis Fonzé. “Je kan mij wel een digitaliseringsfan noemen, ja. Software heeft altijd een belangrijke rol gespeeld in mijn apotheek: nog voor Helena werkte ik al met programma’s om o.a. makkelijk online medicijnen te bestellen. Zo maak ik mijn leven, dat van mijn medewerkers en dat van mijn patiënten makkelijker. Ondertussen gebruik ik Helena Pro. Een logische stap, want veel van de aangeboden functionaliteiten maken mijn werking een pak simpeler.”
Van jong naar oud
In Fléron, de gemeente waar Denis actief is, sprong niet iedereen even snel op de kar van de digitalisering. Hij sprak de jongere mensen in zijn klantenbestand aan om de app te proberen, de oudere generatie volgde vanzelf. “Ik merkte dat vooral jonge mensen open stonden voor de snelheid en tijdsbesparing die het platform bood. Ik ging aan de slag met dat deel van mijn klantenbestand, deelde brochures uit met instructies, en via word of mouth vonden uiteindelijk ook andere patiënten hun weg naar het programma.”
"Ik introduceerde Helena bij jonge mensen,
maar ook de oudere generatie was er snel mee weg.”
Denis Fonzé – Cegephar
“Eens je ermee weg bent, is het moeilijk om niet van Helena te houden”, vervolgt Denis. “De oudere generatie is nu ook fan van het gebruiksgemak. Natuurlijk waren er kleine hordes in het begin: zo liep de integratie met de digitale ID-toepassing itsme niet zonder slag of stoot. Maar de kinderziektes zijn er nu uit – werken met Helena verloopt probleemloos.”
Een gemak voor Denis...
“Ik gebruik elke functionaliteit van de app actief”, vervolgt hij. “De connectie met mijn klanten is voor mij het belangrijkste: met één muisklik maken ze verbinding met mijn apotheek en reserveren ze producten. Ik zie dat allemaal binnenkomen, en heb meteen een to-dolijstje. Aankoophistorieken checken, medicatieschema’s raadplegen, dat gaat allemaal erg vlot, zowel voor mij als voor de patiënt. Bovendien is het ook een veilige omgeving: niet enkel voor mijzelf, maar ook voor mijn klanten een hele geruststelling.”
"Dat Helena een veilige omgeving is voor medische gegevens,
is voor mijzelf én voor klanten cruciaal.”
Denis Fonzé – Cegephar
“Met Helena Pro worden reservaties van voorschriften bovendien automatisch geïmporteerd in het programma CareConnect Pharmacist. Vroeger verloor je tijd aan het knippen en plakken van informatie. Dat gebeurt nu niet meer. Ten slotte is het ook handig voor het managen van mijn voorraad: ik weet perfect welke producten ik moet bijbestellen, en reservaties van klanten voorzie ik van een statusupdate zoals ‘in bestelling’ of ‘klaar om op te halen’. Die automatisering maakt het proces een pak vlotter.”
…en voor zijn patiënten
“Een ander groot voordeel? Ik krijg mijn bestellingen veel sneller bij mijn klanten, want ik kan ze op voorhand maken. Daarnaast krijgt de patiënt met Helena toegang tot al zijn medische gegevens in één dossier: van elektronische voorschriften tot resultaten van bloedafnames, labogegevens en vaccinatiecertificaten. Ze vinden dat fantastisch: gedaan met op tien plaatsen naar die info te gaan zoeken.”
"Mijn patiënten moeten niet meer op tien plaatsen
naar hun medische gegevens zoeken.”
Denis Fonzé – Cegephar
“Sommigen klanten gebruiken Helena maar af en toe, anderen doen 2 à 3 keer per week bestellingen via de app”, vervolgt Denis. “Dat ze dat vanuit hun salon kunnen doen, vinden ze heel gemakkelijk. Ze sturen elektronische voorschriften door en geven vragen of opmerkingen door bij hun bestelling. Daarna een notificatie dat je medicijn gemaakt wordt, en opnieuw een notifciatie als je je pakketje mag komen afhalen. Poepsimpel.”
Nog steeds een mensenjob
“Helena Pro laat me toe om mijn werk veel beter te organiseren. Ik klop sowieso veel uren in mijn apotheek: vaak begin ik om 7u30, en sta ik daar om 21u nog. Als jij om 1u ’s nachts een aanvraag doet via het platform, dan staat dat ’s morgens als ik begin automatisch op mijn to-do-lijstje. Dat bespaart me heel wat opzoekwerk, telefoontjes en mails.”
“De digitalisering heeft het contact
met mijn klanten niet doen verwateren, integendeel.”
Denis Fonzé - Cegephar
“Ik hou van het contact met mijn klanten”, vertelt Denis. “En dat contact valt ook helemaal niet weg met die digitale tools. Klanten komen nog steeds fysiek langs, en wie een praatje wil slaan kan dat. Maar de app doet mijn werk als apotheker wel een pak vlotter verlopen. We doen ons werk nu veel meer op ons eigen ritme.”
Met de vernieuwde Helena aan de slag
Helena werd onlangs nog wat verder getweakt. De knoppen zijn nu groter, de app is intuïtiever en leesbaarder, de verbinding met itsme is nog stabieler geworden,…
Ook Denis heeft dat gemerkt. “Die aanpassingen zijn zeer welkom. Ik vind het belangrijk dat de makers blijven nadenken over hoe het platform beter kan. Je merkt echt een evolutie: voorschriften bestellen, met een smartphone een QR-code scannen en meteen een brochure of bijsluiter te zien krijgen,… het zijn dit soort functies die mensen echt tijd doen besparen. Hopelijk gaan de makers op dat elan verder.”
Zelf aan de slag?
Bereid net als Denis je digitale zorgverlening verder uit met Helena Pro. Lees meer over Helena Pro voor apothekers. Met het gratis Helena-startpakket verzeker je een vlotte opstart in jouw apotheek.