Smartphones en tablets optimaal mee op zorgronde: 4 praktische tips voor je woonzorgcentrum

Smartphones en tablets zijn stilaan basisuitrusting in woonzorgcentra. Tal van zorg- en verpleegkundigen nemen ze mee op ronde om er essentiële informatie mee te registeren. Al ligt er nog heel wat potentieel om deze toestellen zowel voor het personeel als de bewoners optimaal in te zetten. Enkele praktische en snel uitrolbare tips.

1. Gebruik NFC-tags om essentiële data nog vlotter te ontsluiten

Via smartphones en tablets hou je gegevens makkelijk bij in de cloud. Een van de grote voordelen daarvan is de constante toegang tot vitale, up-to-date informatie, zonder dat je daarvoor moet zwoegen met mappen, fiches of dossiers. Om dit voordeel nog te versterken, kan je gebruikmaken van NFC-tags. Dat zijn kleine chips die je als ‘tag’ aanbrengt in de kamer van bewoners of integreert in bijvoorbeeld een polsbandje.

Zo is alle nodige informatie over de bewoner in kwestie eenvoudig op te vragen door met een mobiel toestel in de buurt van de chip te komen. Het resultaat? Je spaart heel wat zoektijd uit en alle relevante gegevens bevinden zich letterlijk binnen handbereik.

NFC-technologie: hoe werkt het?

NFC staat voor Near Field Communication en maakt het mogelijk om op een draadloze manier veilig en snel gegevens uit te wisselen. Vergelijkbaar met Bluetooth dus, maar met een nog snellere verbinding. Dezelfde technologie laat bijvoorbeeld toe om contactloos te betalen met je smartphone.

 2. Waak over de hygiëne met ontsmetbare toestellen

Toestellen die mee op ronde gaan, komen mogelijk in contact met besmettingshaarden. Zo bleek uit een studie van de London School of Hygiene & Tropical Medicine dat er zich bacteriën opstapelden op maar liefst 92% van de smartphones. Volgens het universitaire ziekenhuis VUmc in Amsterdam zou tot zelfs 95% van de telefoons van ziekenhuismedewerkers bacteriën met zich meedragen.

Mobiele toestellen voldoende ontsmetten is dus een must. Al is dat niet bij elke type toestel vanzelfsprekend. Gelukkig bestaan er smartphones en tablets speciale schermen. Die zijn niet alleen bestand tegen water, maar je kan ze vaak ook bedienen met handschoenen of natte handen. Meer nog: op zulke toestellen kan je zonder zorgen ontsmettingsalcohol gebruiken met een alcoholpercentage tot 70%: ideaal om besmettingen tegen te gaan.

3. Vermijd overbelaste apparaten en win zo tijd en efficiëntie

Niets zo vervelend als mobiele toestellen die te traag werken of blokkeren. Gelukkig kan je hier zelf een handje toesteken. Door je medewerkers de toestellen te laten uitschakelen op het einde van hun shift, voorkom je dat het RAM-geheugen overbelast raakt. Dat werkgeheugen slaat alle gegevens op van de applicaties die door een toestel actief in gebruik zijn. Door apparaten “eens uit en aan te zetten”, zoals IT’ers vaak (terecht) adviseren, waak je erover dat het RAM-geheugen – en dus ook de toestellen – optimaal blijven werken. Tegelijk verleng je de levensduur van de batterij.

Een andere manier om het werkgeheugen zo vrij mogelijk te houden: zorg ervoor dat alleen de meest noodzakelijke applicaties worden gebruikt. Dit kan je makkelijk onder controle houden met software voor Mobile Device Management. Hiermee beheer je mobiele toestellen centraal. Zo kunnen je medewerkers zelf geen apps downloaden of instellingen aanpassen. En dat komt dan weer de werking van de toestellen ten goede.

BLOG l Geef je woonzorgcentra een efficiëntieboost dankzij digitale devices >

4. Betrek de bewoners voor een aangename digitale beleving

Het is een vaak gehoorde verzuchting in woonzorgcentra: komt de smartphone of tablet tevoorschijn, dan ontstaat er een zekere afstand tussen zorgkundige en bewoner. Sommige bewoners zien niet meteen het doel of het nut van deze toestellen. Of ze vinden het ongemakkelijk om te wachten tot alle gegevens in de smartphone of tablet zijn ingegeven.

Komaf maken met zulke situaties? Probeer bewoners dan zoveel mogelijk te betrekken in het hele gebeuren. Moedig zorg- en verpleegkundigen aan om de bewoners te laten meekijken. Laat zien welke handelingen je uitvoert. Of maak duidelijk welke info je precies ingeeft en waarom: van temperatuurmetingen tot een verslag voor de arts. Het resultaat? Meer begrip bij de bewoners, een kleinere afstand en de wachttijd wordt een pak aangenamer.

CareConnect into.care, dé mobiele assistent voor je woonzorgcentrum

Met CareConnect into.care biedt Corilus een slimme mobiele assistent voor je woonzorgcentrum. Die werkt volledig synchroon met je algemene databeheersysteem. Zo is alle info die je zorgteam nodig heeft aan het bed van de bewoners te allen tijde digitaal beschikbaar via verschillende platformen en mobiele toestellen – zowel online als offline.