Wat betekent de dematerialisatie van het voorschrift voor huisartsen?

Dave Schoovaerts
May 28, 2021 10:44:56 AM
3 min leestijd

Voorschrijvers zoals huisartsen, tandartsen en vroedvrouwen zijn sinds 1 januari 2020 verplicht om geneesmiddelen elektronisch voor te schrijven. Vanaf 1 juni 2021 wordt de volgende stap gezet in de digitalisering en wordt het mogelijk voor een patiënt om zonder papieren bewijs van elektronisch voorschrift (en dus op een gedematerialiseerde wijze) een geneesmiddel af te halen in de apotheek. Volledig afstappen van het papieren voorschrift doen we vanaf 15 september 2021.

Vanaf 1 juni 2021 treedt de dematerialisatie in werking

Tot op heden ben je als voorschrijver verplicht om telkens een bewijs van elektronisch voorschrift uit te printen en mee te geven aan de patiënt. Vanaf juni kan een patiënt zijn voorgeschreven geneesmiddelen papierloos afhalen bij de apotheek. 

Elke verpakking moet vanaf nu op een apart voorschrift worden afgedruktRaadpleeg de site van Recip-e voor meer info. Check ook de CareConnect Manual voor meer praktische informatie over de dematerialisatie.

De periode juni-september wordt gebruikt als een soort van overgangsperiode. In deze eerste fase zal standaard een papieren bewijs worden meegegeven, tenzij de patiënt expliciet aangeeft dat hij/ zij het beheer van het voorschrift digitaal zal opnemen (via Helena bijvoorbeeld). 

Vanuit CareConnect GP wordt automatische een digitale bewijs van het voorschrift aangemaakt en verstuurd naar het Helena-account van de patiënt.

Helena is een gratis Belgisch online gezondheidsplatform dat in 2019 gelanceerd werd. Het platform komt tegemoet aan de nood om als patiënt op een veilige en GDPR-conforme manier online gegevens te delen en te communiceren met zorgverleners. En speelt in op de nieuwste trends en wetswijzigingen binnen de gezondheidssector. Iedere dag verwelkomen we iets meer dan 2.000 nieuwe Helena gebruikers.

 

Volledige dematerialisatie vanaf 15 september 2021

Vanaf 15 september zal de dematerialisatie van het elektronisch voorschrift in voege treden. Vanaf dan zijn de voorschrijvers niet meer verplicht om ‘Het bewijs van elektronisch voorschrift’ af te drukken en mee te geven aan de patiënt.

Het is de patiënt zelf die telkens zal moeten aangeven of hij/zij een papieren bewijs wil ontvangen. Het is de taak van de voorschrijver om de patiënt goed en volledig te informeren over zijn rechten en mogelijkheden. 

VIVEL, het Vlaams Instituut Voor de Eerste Lijn, organiseert een event rond de volledige dematerialisatie van het voorschrift.  Dit praktisch online event zoomt hier op in, vanuit verschillende oogpunten en rollen. Het volledige proces van digitaal voorschrijven tot afleveren van het voorschrift, zal in detail belicht worden. 

Programma
- Wat is dematerialisatie?
- Hoe verloopt de volledige flow over verschillende softwarepakketten?- Wat met mijn huidige softwarepakket?
- En hoe komt dit alles tot bij de patiënt?

Corilus neemt deel aan de break-out sessies met CareConnect GP en Helena.

Schrijf je nu al in voor dit gratis virtueel event op maandag 6 september 12u-13.30u of donderdag 9 september 19.30u-21u

 

Hoe gebeurt de afhaling van voorgeschreven geneesmiddelen

De apotheker zal via zijn apotheeksoftware toegang hebben tot alle openstaande voorschriften van de patiënt om deze correct te kunnen afleveren.

Na het inlezen van de eID van de patiënt kan de apotheker de openstaande voorschriften raadplegen. Het verdere verloop van de aflevering van een elektronisch voorschrift blijft ongewijzigd.

Via Helena kan een patiënt ook geneesmiddelen reserveren en het voorschrift digitaal doorsturen naar de apotheker. Na het aanmaken van een elektronisch voorschrift, is dit voorschrift onmiddellijk beschikbaar voor de patiënt in Helena. De patiënt kan dit voorschrift (maar ook OTC, cosmetica,…) in één klik reserveren bij zijn apotheek. Van zodra de bestelling kan afgehaald worden, krijgt de patiënt een melding in Helena en/of een e-mail.

Impact op de patiënt

Voor veel patiënten zal het ontbreken van het papier een grote impact hebben op het beheer van hun medicatie. Naast het portaal mijngezondheid.be biedt het patiëntenplatform Helena hier een ideale digitale oplossing. Alle opgemaakte voorschriften verschijnen automatisch in het Helena-account van de patiënt. Zo behoudt die toch het overzicht van zijn beschikbare voorschriften en ook andere medische documenten. Ontdek Helena nu!

Kortom, met CareConnect GP in combinatie met Helena ben je alvast volledig voorbereid op de dematerialisatie van het voorschrift. 

Gebruik de komende maanden om jouw patiënten op Helena te activeren. Zo vermijd je veel administratieve rompslomp wanneer de dematerialisatie op 15 september effectief in voege treedt.


Activeer Helena voor jouw patiënten in 30 seconden!

Helena account aanmaken in 30 seconden

 

 

Ook interessant:

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Reacties (3)