8 tips om de kosten en risico’s in je apotheek te beperken

Hoe kan je de kosten en financiële risico’s in je apotheek beperken? Door overzicht en controle te houden over een aantal vanzelfsprekende zaken. Maar dat is makkelijk gezegd en er kruipt heel wat tijd in, terwijl jij vooral je patiënten wil adviseren en helpen.  Software helpt je overzicht en controle te bewaren alsook proactief te reageren. In deze blogpost geven we je 8 tips om hier efficiënt mee om te gaan.

Tip 1: volg verhuurartikelen digitaal op

Via verhuurartikelen (zoals krukken en aerosols) help je patiënten verder tijdens hun behandeling of revalidatie. Maar deze service kan jou als apotheker stress bezorgen: welke artikelen zijn bij welke klant, welke artikelen staan nog in stock, wordt de verhuurtermijn gerespecteerd, heeft de klant al betaald, … En als dit materiaal verdwijnt, wordt het ook nog eens een kostenpost.

Via software behoud je makkelijk het overzicht en de controle:

  • Direct zicht op de stock
  • Koppeling van materiaal aan patiëntendossier
  • Automatische berekening van de huurprijs
  • Automatische opvolging van verhuurtermijn en betaling

Je verhuur manueel in een notitieboekje bijhouden is dus echt niet meer efficiënt.

 

Tip 2: vermijd vervallen producten

De gamma’s die je bij labo’s afneemt, bevatten ook producten die minder aanslaan. Hou de vervaldata van die producten goed in de gaten, zodat je ze tijdig kan terugsturen om eventueel (deels) terug te worden betaald. Een maandelijkse controle in de apotheek volstaat zelden om vervallen producten tijdig op te sporen en is bovendien heel arbeidsintensief. Een digitale registratie en opvolging van je inventaris zal je tijd en geld besparen.

Leestip!

➡️ 7 tips voor een optimaal voorraadbeheer

 

Tip 3: waak over je ‘winkeldochters’

Winkeldochters zijn producten die stof liggen te vergaren in je apotheek. Ze hebben twee nadelen: enerzijds nemen ze een onnodige plaats in op het schap, anderzijds weet je dat het heel moeilijk is deze te verkopen binnen de vervaltermijn. Het is dus cruciaal om je winkeldochters te detecteren. Een automatische en digitale opvolging verlicht je werk en geeft je direct zicht op het kostenplaatje.

Leestip!

➡️ Heb jij een intelligent aankoopbeheer voor je apotheekvoorraad?

 

Tip 4: hou openstaande schulden in de gaten

Soms geef je een product al aan remgeld mee, nog vóór je klant het voorschrift binnenbrengt: ons kent ons en een service naar je trouwe klanten. Maar vergeet hij of zij dat te doen, dan kan je zelf niets van het RIZIV terugvorderen en draai je verlies op die producten. Hou dus je ‘openstaande schulden afgeleverd met tussenkomst’ goed bij en maan je patiënten tijdig aan om hun voorschriften af te leveren. Vertrouwen is goed, controle is beter.

Leestip!

➡️ 6 tips voor apothekers bij het afsluiten van het boekjaar

 

Tip 5: denk aan de dalers

Elke maand dalen er artikelen in prijs. En elk softwaresysteem geeft daarover updates. Een maand vóór de officiële lijst van kracht wordt, krijg je een voorlopige lijst met dalers. Op basis van die voorlopige lijst kan je nagaan welke producten je beter terugstuurt, en welke je het best op een later moment bestelt.

 

Tip 6: prijsbeheer niet-terugbetaalde grondstoffen

Sinds 1 mei 2020 worden de publieksprijzen voor niet-terugbetaalde grondstoffen niet meer opgenomen in de updates die je apotheeksoftware ontvangt van APB.
De prijzen die in verschillende apotheeksoftware worden gehanteerd, zijn in veel gevallen achterhaald en resulteren zelfs in een negatieve marge ! Neem dus even de tijd om dit bij je meest gebruikte grondstoffen na te zien

Leestip!

➡️ Hoe beheer je als apotheker de prijzen en winstmarges voor je grondstoffen?

 

Tip 7: plan personeel efficiënt in

Het loont om het aantal bezoeken (of verkopen) bij te houden. Zo ontdek je interessante patronen, zoals piekdagen waarbij je handen tekortkomt of dalmomenten die je alleen aankan. Door je bezetting en openingsuren hierop af te stemmen, hou je de personeelskosten onder controle.

 

Tip 8: opgelet met kortingen

Met kortingen beloon je trouwe klanten. Zorg er wel voor dat je deze prijsverlagingen actief beheert, zodat je omzet en marge in je apotheek optimaal blijft. Maak elke maand een digitaal overzicht van hoeveel kortingen je uitdeelt en aan wie (klanten, artsen, verpleegkundigen, rusthuizen …).

 

Digitale ondersteuning voor jouw apotheek

Software kan je ondersteunen en helpen met onder andere de dagdagelijkse administratie en registraties, een efficiënt stockbeheer, het financiële en commerciële beheer van jouw apotheek. Zo behoud jij de controle en overzicht en kan je je focussen op jouw patiënten.

Lees hoe CareConnect Pharmacist jou helpt bij deze 7 belangrijke aspecten voor jouw apotheek.

Nieuwe call-to-action