Boekhoudkundige basics voor apothekers

Het verschil tussen omzet en winst ken je allicht wel. Maar is ook de btw die je klanten betalen een deel van je omzet? En wat valt precies onder de cashflow en
brutomarge van een apotheek? Dit zijn de financiële basisconcepten die je absoluut onder de knie moet hebben.

Omzet

apotheker_omzet

Dit is de som van al je opbrengsten over een bepaalde periode – bijvoorbeeld een maand.

Let op!
De btw die je cliënten betalen, is geen onderdeel van je omzet. Je berekent je omzet exclusief btw.

Winst 

apotheker_winstOm je winst te berekenen, neem je je omzet over een bepaalde periode en trek je de kosten die je in die
periode maakte ervan af.

Bruto- vs. nettowinst
Trek je alleen je bedrijfskosten af (aankoop van je producten, personeelskosten, goederen en diverse diensten …), dan spreken we van brutowinst of EBITDA. Reken je ook afschrijvingen en de aftrek van je financiële kosten (bankkosten en
rentelasten) en belastingen mee, dan spreken we van nettowinst. Dat is dus je ‘echte’ winst.

Cashflow

apotheker_cashflowJe cashflow (of kasstroom) is het verschil tussen het geld dat je ontvangt en uitgeeft in een bepaalde periode.

Let op!
Cashflow is niet gelijk aan winst. Het is geld dat effectief op je rekening komt en ervan gaat. Onbetaalde facturen of afschrijvingen horen daar bijvoorbeeld niet bij. Je kan dus winstgevend zijn, maar toch failliet gaan omdat je niet genoeg geld in kas hebt.

Nieuwe call-to-action

Brutomarge: dé parameter voor apothekers

Omzet, winst en cashflow zijn financiële variabelen die iedere ondernemer in de gaten moet houden. Maar voor een apotheker komt daar nog een belangrijke bij: de
brutomarge.

Je brutomarge is het verschil tussen de in- en verkoopprijs van je artikelen. Met dat deel van je omzet kan je onder meer de huur of afbetaling van je pand en de lonen van je personeel betalen. Hoe hoger je brutomarge, hoe meer financiële ademruimte je jezelf gunt.

Nieuw!

Sinds 1 mei 2020 communiceert APB geen indicatieve publieksprijzen meer voor niet-terugbetaalde grondstoffen – en slechts in enkele gevallen een gemiddelde aankoopprijs. In die prijzen waren de aankoopprijs van de grondstof én jouw winstmarge ingecalculeerd. Door het wegvallen van die publieksprijzen riskeer je bereidingen met een te lage of zelfs negatieve winstmarge te verkopen. Gelukkig kan je in CareConnect Pharmacist zelf de publieksprijs beheren.

👉 Ontdek hier de mogelijkheden.

Slim stockbeheer en aankoopbeleid

Je producten zo duur mogelijk verkopen is één manier om je brutomarge te verhogen. Al dreig je je patiënten zo weg te jagen naar je concurrent om de hoek. Een veel betere strategie is een doordacht aankoopbeleid. En dat begint met een slim voorraadbeheer.

Nieuwe call-to-action