“Met farmaceutische zorg maak je het verschil bij je patiënten”
Door de steile opmars van de farmasupermarkten moet ‘de klassieke huisapotheker’ zich stilaan heruitvinden. Apotheek Molleman-De Coster doet dat met farmaceutische zorg op maat van z’n patiënten. “Dat vraagt wel wat tijd, maar de toegevoegde waarde voor je patiënten is enorm”, zegt apotheker Ingrid De Coster.
Strijd tegen online farmareuzen
Op het eerste gezicht is apotheek Molleman-De Coster de klassieke familiezaak onder de kerktoren. Maar de huisapotheker is absoluut met z’n tijd mee. Zo werken Ingrid en haar medewerkers al jaren met de modernste software, waren ze er als de kippen bij om het patiëntenplatform Helena te implementeren en kan je via de website afspraken maken en geneesmiddelen reserveren.
“Toch voelen we de laatste jaren de hete adem van online farmareuzen in onze nek”, geeft Ingrid toe. “Dat zit ‘m vooral in kleine dingen. Vaste klanten die plots minder vaak over de vloer komen. Of mensen die uitleg vragen over een bepaald product en dan zonder het te kopen weer vertrekken om het online te bestellen. We organiseren nu en dan wel eens promoties voor over-the-counterproducten, maar een structurele prijzenstrijd aanbinden met die grote spelers heeft geen zin.”
“Sommige vaste klanten komen minder vaak over de vloer. Of er komen mensen uitleg vragen over een product, om dan weer te vertrekken zonder het te kopen.”
apotheker Ingrid De Coster
Farmaceutische zorg brengt redding
Hoe zorgen Ingrid en haar collega’s er dan wel voor dat hun zaak blijft draaien? “We zetten zoveel mogelijk in op farmaceutische zorg”, zegt Ingrid. “Denk maar aan duidelijk advies over de dosering van geneesmiddelen. Zo kleven we een posologielabel op alle medicatie die over de toonbank gaat, zelfs als een patiënt aangeeft dat hij de dosering al kent. Je weet bijvoorbeeld maar nooit dat je in een situatie terechtkomt waarin iemand anders je jouw geneesmiddelen moet toedienen.”
“Iedere chronische patiënt heeft bij ons ook een medicatieschema. Dat haal je heel simpel op een A4’tje uit je software, maar wij geven het ook altijd in A6-formaat mee. Dat kunnen patiënten makkelijk opvouwen en in hun portefeuille steken, bij hun identiteitskaart. Stel dat die persoon buiten bewustzijn raakt, dan kan een zorgverlener toch snel achterhalen welke medicatie die gebruikt en gepast reageren. We zetten er ook het Vitalink-logo op om aan te geven dat zorgverleners daar het recentste medicatieschema kunnen vinden.”
Veilig medicatiegebruik & medicatienazicht dankzij
PharmaCare, onze nieuwe module voor voortgezette farmaceutische zorg in jouw apotheek
Tijd en medewerkers vrijmaken
Posologielabels voorzien, medicatieschema’s opvolgen … Voor farmaceutische zorg moet je wel wat tijd voorzien. Ingrid: “We nemen inderdaad uitgebreid de tijd voor elke patiënt aan onze toonbank, ook als er veel volk in de zaak is. Wachtenden weten dat zij ook onze volle aandacht zullen krijgen zodra het hun beurt is. Dan vinden ze vijf minuten wachten doorgaans geen probleem. Is er echt veel volk in de apotheek, dan openen we een extra kassa. Als we voldoende medewerkers beschikbaar hebben, natuurlijk.”
Ingrid heeft naast haar partner en zoon twee vaste medewerkers en een deeltijdse kracht in dienst. “Ze hebben hier allemaal stage gedaan en zijn dus helemaal mee in onze visie op farmaceutische zorg. Dat vind ik heel belangrijk. Ik wil dat alle medewerkers weten hoe ze een verkennend gesprek voeren en eenvoudig advies geven aan de toog. Dat geeft ons meer flexibiliteit in onze personeelsplanning. We volgen ook opleidingen om op de hoogte te blijven van de laatste evoluties in farmaceutische zorg.”
“We nemen uitgebreid de tijd voor iedere patiënt, ook als er veel volk in de apotheek is. Wachtenden weten dat ook zij onze volle aandacht zullen krijgen.”
apotheker Ingrid De Coster
De meerwaarde van medicatienazicht
Over evoluties gesproken: vanaf 1 april 2023 krijgen apothekers een motivatiepremie om medicatienazicht uit te voeren bij patiënten. “Een goeie zaak”, vindt Ingrid. “Wij houden nu wel al in de gaten of onze patiënten hun medicatie systematisch innemen. Komt iemand bijvoorbeeld zes maanden na zijn vorige aankoop nieuwe medicatie halen, terwijl een doosje maar voor drie maanden pilletjes bevat, dan weet je dat die patiënt de medicatie niet gebruikt zoals het hoort.”
“Voorlopig signaleren we zulke zaken enkel terloops, maar de bedoeling is om dat meer te doen. We hebben al eens een uitgebreid nazicht uitgevoerd voor een klein aantal patiënten en we leerden dat je toch een uur per patiënt moet uittrekken om dat grondig te doen. Maar het biedt zeker een meerwaarde. Alleen zo kan je problemen tot op het bot uitspitten en bijvoorbeeld tot het besluit komen dat een patiënt een bepaald geneesmiddel beter ’s morgens inneemt, samen met zijn andere medicatie, dan ’s avonds.”
Een noodzakelijke investering
Grondig farmaceutisch advies vergt dus een investering wat tijd en medewerkers betreft. “En die zal alleen maar toenemen met het uitgebreide medicatienazicht”, beseft Ingrid. “Maar de investering is echt noodzakelijk om je als huisapotheker te onderscheiden van de online farmareuzen. Je patiënten zullen merken dat de toegevoegde waarde ontzettend groot is.”
“Als ik een tip mag geven: organiseer de gesprekken op kalmere momenten en wanneer er voldoende medewerkers aanwezig zijn. Zo hou je de impact op de werking van je apotheek binnen de perken. En laat je natuurlijk ook zoveel mogelijk ondersteunen door je softwaresysteem. Door bepaalde taken te automatiseren, kan je meer tijd maken voor de zaken waarmee je als apotheker echt meerwaarde biedt. Dan heb je voor die farmaceutische zorg in principe ook geen extra mensen nodig.”
Benieuwd hoe software farmaceutische zorg ondersteunt?
Ontdek onze nieuwe module voor voortgezette farmaceutische zorg 'PharmaCare' .
Of probeer CareConnect Pharmacist gratis uit.