Vermijd als huisarts deze 4 tijdrovende situaties met Helena
De voorbije maanden werd op vele domeinen met een versnelling het digitale pad ingeslagen. Online shoppen kreeg een boost, videomeetings zijn niet langer een excentrieke vorm van overleg onder collega's,... en ook de gezondheidszorg onderging een gelijkaardige trend. Zo werd er een nomenclatuur ingevoerd voor teleconsultaties. Alles om fysiek contact tot een minimum te beperken.
Met een patiëntenportaal als Helena willen we die digitale omwenteling in de gezondheidszorg nog extra faciliteren en het 'Connecting Care'-verhaal, waar we diep in geloven, effectief in de praktijk brengen.
De patiënt centraal
De patiënt centraal stellen in het zorgproces met een digitale communcatie als belangrijkste factor. Dat was vorig jaar de drijfveer om het Helena gezondheidsportaal te lanceren. Het afgelopen jaar bewees meermaals de oppurtuniteiten van Helena:
- Efficiëntere digitale patiëntenadministratie,
- minder fysieke contactmomenten (en dus ook minder besmettingsgevaar) door het digitaal verzenden van een voorschrift of attest en
- de mogelijkheid om opvolgconsultaties via videoconsultatie af te handelen.
Wist je dat er voor 5 miljoenen patiënten al minstens 1 document op Helena gepubliceerd staat?
Iedere dag verwelkomen we nieuwe patiënten op het portaal. Hetzij zonder tussenkomst van hun arts via itsme of eID, of via een activatiecode die zij van hun arts ontvingen.
De voordelen voor jouw praktijk in 4 cases
Naast de eerdergenoemde voordelen rond efficiëntie en minder fysiek contact gaan we even dieper in op enkele concrete cases om het nut van Helena voor jouw praktijk in de verf te zetten. Of anders gesteld, vaak voorkomende situaties die de dagelijkse werking van jouw praktijk verstoren.
1. Een patiënt die voorschrift verloren is:
Vanuit CareConnect verzend je een digitaal voorschrift rechstreeks naar de Helena account van jouw patiënt. Een verloren voorschrift behoort dus tot het verleden.
De patiënt kan dit daar raadplegen en doorsturen naar zijn apotheek. Eens de voorgeschreven medicatie klaarligt voor afhaling, ontvangt de patiënt een notificatie in zijn Helena van de apotheker.
2. Een attest voor werkonbekwaamheid opvragen:
Ook dat kan vanuit CareConnect rechtstreeks naar de Helena account van de patiënt gestuurd worden.
De patiënt kan dit attest in Helena downloaden en printen om vervolgens te verzenden naar zijn werkgever. Ook hier is een verloren attest voor werkonbekwamheid verleden tijd.
3. Een patiënt die vergeten is wanneer welk medicatie moet ingenomen worden:
Helena biedt de mogelijkheid om een medicatieschema op te stellen. Ook dat kan de patiënt makkelijk terugvinden via het keuzemenu in zijn Helena account.
4. Administratieve vragen rond verslagen, laboresultaten, afspraken ... :
'Dag dokter, Is mijn laboverslag al binnengekomen', 'U maakte een afspraak voor een PCR-test in het triagecentrum na de telefonische consultatie deze morgen. Kan u mij de naam en adres van het centrum bezorgen aub? 'Dag dokter, mijn logopedist vraagt het verslag van de NKO arts…'
Herkenbare telefoongesprekken? Ook dat wordt met Helena verleden tijd. Meer en meer labo's maken de connectie met Helena en posten verslagen rechtstreeks op Helena. Ook zullen op termijn andere type zorgverleners gebruikmaken van Helena voor de communicatie met patiënten of met zorgverleners onderling. Dat is immers het doel van Helena, patiënten en zorgverleners dichter bij elkaar brengen.
Minder administratie rond coronavaccinatie
Net zoals het griepvaccin dit jaar in verschillende fases volgens risicogroepen verliep, zal het voor de toediening van het coronavaccin niet anders zijn. CareConnect en Helena werken op dit vlak handig samen.
Via CareConnect kan een selectie gemaakt worden van alle patiënten die tot een bepaalde risicogroep behoren, vervolgens zullen deze patiënten met één klik een uitnodiging voor een vaccinatie terugvinden in hun Helena account. Het resultaat: een minimum aan administratie
De toediening van het coronavaccin belooft de zoveelste drukke periode te worden voor de zorgsector. Wees daarom voorbereid en activeer nu al Helena voor jouw patiënten.
Hou de Corona-updates pagina in de gaten voor al het nieuws en wijzigingen in CareConnect in functie van de coronavaccinaties.
Wat brengt de toekomst?
Helena ondergaat constant nieuwe ontwikkelingen. Dit vertaalt zich in optimalisatie van het aanlogproces, verbeteringen aan de gebruiksvriendelijkheid, het toevoegen van nieuwe features en Helena toegankelijk maken voor ieder type zorgverlener.
Volg de Facebook pagina van Helena of kijk op info.helena.care voor alle release notes en bijkomende functies.